Monday, May 15, 2006

Apa ada pada duit 2

Hari ni isnin aku kepejabat macam biasa, hari ni aku ada tender interview, bos dah pesan seawal khamis hari tu lagi, takut aku MC ka coti ka...dia nak aku masuk sekali, aku, ni relaks jer...aku sampai kat ofis, lebih kurang jam 8.10 minit pagi, hari ni aku rasa tak sedap hati pasal kawan pinjam duit hari khamis lepas, masa kat pantry tinggal aku dan kak mas, aku ceritakan perasaan hati ku..yang tak sedap tu pasal si S ni, kak mas diam jer lepas tu..dia citer hal dia pulak...dia kata depa beberapa orang termasuk bos si S ni dah tau kisah dia...beberapa minggu lepas...tuan rumah datang tanya kat ofis pasal S tak bayar sewa rumah dah 3 bulan, dan tipu pulak isi sampul surat dengan kertas, bukannya duit, tu pasal dia datang, lepas tu yang ada masa tu bos si S ni, dan beberapa orang lama...termasuk kak mas...jadi depa dah tau kisah dia...tanpa pengetahuan dia....aku yang dah dengar citer ni dah seram dah..aku dah jadi mangsa dia ker hati aku tertanya2...


Lepas dengar citer kak mas, aku teruskan sesi interview tender sampai jam 12.30 tengahari..penat jugak...layan cakap2 orang ni...tengok kat atas meja ada note, S intercom aku, syima yang bagitau...

Lepas ..tu..aku sambung siasatan aku ngan kawan aku kat hr department tu pasal S ...deper pun, tak berapa ngam dengan dia, lagipun dia orang baru...deper tak berapa kenal sangat nampak cam orang banyak duit jer....L pesan ngan aku shami kau pergi minta balik cepat kalau kau lambat habih ler kau...( aku diam dan fikir jer..)

Kejap tu aku tipon S tapi bos dia yang angkat...kak H...aku dah terdiam..apa nak elak ni..lepas dia desak aku citer problem...dia nasihat kamu ni shami tah mangsa keberapa..dah..kat ofis ni, pergi minta balik cepat...nanti lama2 terus dia lupa...yelah kak H..aku jawap...ni ha dia dah balik tempat dia kamu, intercom dia cepat...pergi...aaa kak..

Lepas tu aku intercom S..dia kata..duit aku bagi hilang ...mungkin tak berkat kut...permintaan dan niat dia tu sebab tulah..duit tu hilang.... agaknya..kan saya bagi kat tangan akak,yer..tapi...dah masuk dalam dompet bahagian zip..tapi..bila tengok nak pakai tak ada...nyesal..betul..( dalam hati aku lah gitu pulak rupanya...)..lepas lunch hour...dia datang kat department aku..bagi balik depan kawan2 aku termasuk kak mas... siap explain..kat deper..aku pulak sibuk...tak sempat nak layan...kawan aku cakap...nak cover line ker..dia ni...takut kecoh satu ofis...

Bagi aku biarlah....Allah jer yang tau kisah dia, sebab dan musabab dia bertindak begitu...semoga apa yang aku cakap pada dia hari khamis hari tu...akan membuka minda dan jiwa dia agar sedar...jangan semudah itu....bila berduit, duit ni kalau berguni pun...takan cukup kalau kita biar diri kita dilayan duit, bukan kita yang melayan duit...semoga di masa2 depan dia..sentiasa ingat...jangan semudah itu...meminta2 pinjam sedang kawal nafsu belanja tak dikawal....

Hari ni juga, angah demam sebab dia terlebih rewang..dari aku..rajin bebenor anak bujang sorang ni ngalahkan orang dewasa, akhirnya dia yang demam dan muntah2 sebab perut masuk angin, sebelum aku pergi kerja pagi tadi, aku dah masak bubur ayam, kat angah..sedap kata angah masa aku tipon tengahari....petang balik kerja aku dan husb bawa ke klinik...dr bagi ubat muntah, demam dan antibiotik...lepas balik klinik tanya apa dia nak makan, lepas beli, lauk kat kedai tomyam kami pun balik..dah hampir jam 8.00 malam...anak2 jiran dah datang nak ngaji...sebenarnya malam ni tak der kelas, tapi..oleh kerana lampu depan buka depa ingat ada kelas deper datanglah..kerana lampu nyala tandanya..kelas on...oklah husb tak kisah..kalau nak ngaji...lepas maghrib datang jer...kami tak kisah...pun...

9 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

wah..dah jadi kes berat ni.kiranya hamba Allah ni mmg muka teballah kan, sbb dia dah banyak buat hal kat ofis tu bab pinjam duit kawan. naik darah pulak saya bila dia mcm elak nak bayar duit awak. kalau saya, saya akan minta juga sbb yg pasti kita dah beri kat dia.hilang atau tidak tu bkn urusan kita. dia kenalah pastikan duit tu tak hilang. pada saya, alasan jer tu.

dahlah shami, tok sahlah nak pinjam duit awak lagi pd dia..dah rekod buruk rupanya.

16/5/06 12:08 AM  
Blogger Shami said...

Syikin, siasat punyer siasat ada lagi yang si S pinjam dari orang lain, lelaki...banyak dari yg shami bagi pinjam tak berbayar lagi...bagai2 citer keluar pasal perangai..dia ni...apalah buat camtu...malu perangai buruk..orang tau...hish..tak paham..sian anak2 dia mak perangai camtu...

Saya memang dah serik...kalau boleh tak nak bertembung dengan dia....malas dah nak dengar citer dari mulut dia...takut kena kelentong...sia2 ja...

16/5/06 9:32 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

awakkan jenis berani, slow talk ngan dia, bagitau kalau asyik berhutang tak bayar orang akan duk menyumpah2 dia..nanti sampai mati hidup susah...lagi pun kalau mati, amalan2 baik kita tergantung...tak dpt nak menolong kita nanti..

ada kawan kelas kami dulu, lelaki..buat bisnes, tp tak taulah camner dia rolling duit dia..asyik berhutang sana sini..ngan kengkawan kami pun meminjam, time nak pinjam tu cakap berdegar2 akan masuk projek barulah itulah inilah..tp nak byar balik, senyap gitu jer...sudahnya kawan2 yg terkena ngan dia duk kutuk n menyumpah jer. tu yg hidup kena kutuk n sumpah seranah sbb salah kita sendiir mmg takkan aman, lagi satu rezeki mcm sempit jadinya. na'uzubillah. syukurlah dia tak pernah meminjam drp saya.

16/5/06 9:59 PM  
Blogger Shami said...

Syikin dalam hati kecik ada rasa macam syikin, suruh slow talk gitu...tapi mungkin masa tak kena kut...tak pa kalau ada can boleh apa salahnya, kan..kan..niat kita nak sedarkan dia... rasa nak basuh sikit kepala otak dia tu...semoga Allah permudahkanlah niat baik kita tu syikin...amin.....
(awatlah jam kat bawah tu macam bengong...)

16/5/06 10:08 PM  
Blogger Shami said...

oooohh salah set time..hi..hi...

16/5/06 10:16 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

amin..yelah, ikut right timekan..yg penting tekankan pada dia keburukan berhutang x bayar n yg pasti nama dia dah buruk kat ofis tu sbb sikap dia.kiranya nak didik dia tau malu. blh juga bagitau dia, tindakan dia ni dah jatuhkan maruah suami dia, sbb berhutang sana sini. org mesti berkata isteri si fulan si fulan tu kaki hutang, kan dah berdosa ngan suami. lagi pulak dia pinjam org tak minta izin suami. na'uzubillah. kalau suami dia tau mesti frust sangat, anak2 apatah lagi.tkut2 nanti ada anak2 dia mengikt perangai buruk tu, nanti tak pasal2 dia sendiri yg susah.

17/5/06 1:44 AM  
Blogger Kaklong Syikin said...

heheh..shami, awak nak basuh kepala otak dia tu guna sabun apa? fab? breeze? fabuluso? gurau aje.

17/5/06 1:46 AM  
Blogger NBK466 said...

Wei...den dah tulis tau komen semalam...naper takder nie? Nie yg nak nangis nie....

17/5/06 3:03 PM  
Blogger Shami said...

syikin: sama fikiran kita, sian suami dapat isteri camtu, tak pandai jaga maruah suami...minta ampunlah moga Allah jauhkanlah... diri kita..dari semua tu..amin

P/s: Basuh pakai klorox terus ...kah..kah..kah ( lawak ja ada ka pulak cam tu, mau tanggal segala rambut...dia)

NBK: Takan ekau nak nangis pulak, tulislah balik, ekau tak save kut, ...kuang..kuang...

17/5/06 10:02 PM  

Post a Comment

<< Home