Tuesday, May 16, 2006

Hari ini, anak dan ilmu

Hari ni selasa, kerja kat ofis tak lah sibuk sangat, semua masalah kerja aku buleh handle, semua jadik senang..maklumlah dah 10 tahun lebih pengalaman aku bekerja, bukan bermakna aku bangga dengan pencapaian aku, tetapi, pengalaman hidup dan persekitaran banyak mematangkan aku...dan setiap masalah kerja dapat aku selesaikan sebaik mungkin, janji kita ikhlas dan jujur bekerja, walaupun kita bekerja makan gaji, tetapi setiap tugasan dan amanah kerja perlulah kita tunaikan sebaik mungkin kerana bekerja juga adalah satu ibadah...aduish..tazkirah lagi pulak....dah mula dah ...

Hari ni lepas balik ofis aku dan husb singgah kat pasar tani, beli stok bahan mentah. Sebenarnya dah lama aku tak kepasar Batangkali macam bulan2 sebelum ni, puncanya keputusan berat badan aku mendadak naik...tu pasallah, makan pun macam tak rasa....kontrol sikit...tapi diumur macam ni, payah bebenor nak turun...kat pasar tani cuma beli sikit2 jer...ikan, daging, udang, dan sayur dan sate untuk anak2 (anak2 ker mak..nih..) mulut pun terasa payau jer..kenaper tah..oohh luper kat ofis tadi deper ajak aku makan mangga ngan colek....masam giler mangga tu...ish kalau ngandung dulu makan asam ok..ishh bukan time ngandung makan asam...tak tahan...berkejip2 mata..aiihhh...

Malam ni ada kelas mengaji...macam biasa, bila ngajar mengaji macam ni nampak puashati kemajuan anak2 baca Quran, terutama angah...lancar gitu...

angah memang mengatasi along dalam apa hal baik pelajara, maupun diri dia penuh dengan sifat tanggungjawab dia lebih,serius dan boleh di harap. Suka bersukan, suka bantu orang buat kerja, dulu masa belum ada maid, kalau balik dari pasaraya, dialah yang akan kemas barang2 yang aku beli, basuh pinggan, bagailah kerja rumah dia bantu...aku dan husb, angah mana2 sekolah pun cemerlang...

Along ada kelebihan sendiri, jujur dan lebih bersifat pemalu, suka buat kelakar, pandai menghidang makanan,( sebab dia kuat makan)tidak banyak cakap kalau kita explain dengan terang, cepat menghafal, terutama kalau ada doa, atau apa2 yang ustaz suruh hafal...suka tengok tv, tidak suka bersukan ( tulah badan dia gempal sikit) nampak macam kena hantar sekolah aliran agama, bila tamat sekolah rendah. Tidak bermasalah dalam pelajaran agama...pencapaian sederhana saja utk sekolah kebangsaan...tidak suka berkawan dengan kawan2 yang kasar...

abang cik, pula, tertib dan berhati lembut, dan manja gitu, tidak banyak kerenah sejak dari lahir lagi...kerja sekolah kemas, sanggup bangun malam siapkan kerja sekolah...kelakar...tidak suka berkawan dengan budak2 lelaki yang kasar...abang cik juga cemerlang...

shamimi, anak dara, keletah gitu..banyak cakap...pandai cakap, sekarang walau umur baru 1 thn 6 bulan, mulut mengalahkan budak 3 tahun...banyak perkataan keluar sebiji2 dari mulut dia....hai anak2...masing2 ada kelebihan diri sendiri,

Mama doakan kamu semua berjaya dunia dan akhirat...amin kamulah harta yang paling berharga sekali...dalam hidup mama...dan baba...

Semasa husb mengajar mengaji ada juga anak2 jiran, yang dah umur 15 tahun tapi..tak pandai membaca quran,sebutan pun tak kena...sedih aku tengok, nak habiskan 1 2 baris ayat dalam quran pun macam tersekat2 gitu seksa rasa....itulah yang aku risau takut terjadi kepada anak2....dan kerana itulah aku dan husb, luangkan masa untuk mengajar quran secara percuma...anak jiran macam anak kami sendiri...rasa jatuh kasih sayang pada mereka2 ni, bila deper mengaji ngan kita...lepas ni husb plan nak beli white board untuk memantapkan lagi kelas mengaji quran ni,...selain membaca, deper kena menulis juga..apa yang patut..aku pulak, kat ofis bila ada masa terluang, baca balik, pelajaran tajwib nak memantapkan lagi ingatan aku tu...maklumlah dah tuo...

7 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

suka baca perangai anak2 shami..cantik molek gitu. yelah mak n ayahnya berusaha didik yg terbaikkan. insyaAllah depa ni anak2 soleh n solehah. masing2 ada keistimewaan tersendiri. kalau sama jer, tak best la kan ? :)

oh...ajar free jer ya. banyak pahala amal jariah tu.masa saya duduk melaka dulu, sorang cikgu sekolah minta saya ajar 2 anaknya. tp ada upahlah.cumanya saya tak tetapkan berapa, ikut suka dia nak bagi berapa. ajar suka2..bkn buat bisnes, tu yg tak sampai hati nak letak harga. mungkin kalua buat fulltime bisnes ajar ngaji n buka ofis sendiri tu, lainlah citer kalua tetapkan harga kot. ke camner shami?

teringat arwah atuk saya, dia ajr ngaji siap ajar fardhu ain lagi, terutama bab solat. siap kena uji lagi hafal niat2 solat 5 waktu dsb.

kesiankan tgk budak dah besar tp asas agama miskin sangat, terutama bab mengaji tu. itu baru mengaji, camner ngan bacaan2 dlm solat? kesian sungguh.

17/5/06 1:39 AM  
Blogger aNIe said...

shami...mempunyai ramai anak ni kita melihat banyak kerenah mereka..lain anak lain kerenah mereka

17/5/06 11:08 AM  
Blogger NBK466 said...

Bayi yg lahir ibarat kain nan putih...2 pasang tangan ibubapa yg akan banyak memulakan corak diatas kain tersebut....CHEWAH...

17/5/06 3:05 PM  
Blogger Shami said...

Syikin, saya ada baca kat satu, buku ilmiahlah kalu kita dibayar sebab mengajar mengaji quran tak salah sebab nya masa itu kalau kita pergi kerja pun buleh tambah pendapatan...tentang ketetapan harga tak pula di sebut, ikut suka deper le nak bagi lagi baik, ngajar quran ni bukan satu benda utk dijual beli, betul dak...he..he
Ni ingat nak buat cam atuk syikin gak..nanti ada duit lebih sikit, dan ada yang deper bagi jugak tu kumpul2 sikit2 nak beli white board, untuk ajar deper nulis...apa patut..
Tulah sian jugak shami tapi mak bapak deper buat derk jer...sedih saya tengok..bila deper datang rumah tengok shami ngan husb..deper renung semacam jer..shami cam buleh baca pulak mata deper...rasa sebak...anak2 kan kalu dah umur 15 thn tentu, dah buleh nilaikan...

Kak Lady:Betullah kak lady, lamer entry akak tak keluar..rindu.

NBK: Betullah Ekau...ngitulah kelebihan ada anak2 lebih2 lagi anak sendiri..semuanya macam kita lalui balik masa kecik2...cuma kita jer yang berkuasa ubah..untuk tambah jadi lagi baik..atau sebaliknya...

P/s :Ekau letak corak aper NBK, he..he..he

17/5/06 7:25 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

eloklah camtu shami, insyaAllah, hasil didikan awak n suami, budak tu jadi pandai...pahala berjalan utk awak berdua sampai akhirat.

18/5/06 1:28 AM  
Blogger NBK466 said...

Shami...rasanya nak gunakan corak 'bunga tabur' laa...

18/5/06 8:53 AM  
Blogger Shami said...

Syikin : terima kasih atas komen awak...

NBK: Bunga tabur ka, bunga longgok ka....janji bunga tu wangi sampai bila2....ha..ha..ha, sebab kita ibu bapa yang akan mendapat hasilnya...

18/5/06 10:17 PM  

Post a Comment

<< Home