Wednesday, May 24, 2006

Hari ini dan Panggilan Telefon

Hari ni sebelum balik kerja aku dan minta si anu kawan kat ofis hantarkan rempah nasi daging kat syikin, lepas aku pun balik, si anu ni pergi main ping pong dengan bebudak ofis yang lain. Kejap tu husb pun sampai, aku pun balik..

Sampai rumah baru jam 7.00 so sempat lagi masuk blog....lepas jer membalas apa yang patut aku naik mandi......husb dah start ngajar bebudak ngaji...aku pulak lambat sikit siap...elok jer pas tu masuk dapur nak masak...malam ni nak masak kari kepala ikan, tumbuk sambal belacan,ulam timun dan goreng ikan jer tengah sibuk kat dapur nak menumis kari tiba2 hp berbunyik...dengar husb cakap kasi kat mama cepat, jangan sampai terputus pulak..aku pun cepat2 ambik tipon dari angah..sebab tipon tu tengah di cas baterinya. Bila hello jer.....aik lain macam jer suara..ni..tak pernah dengar....sayup2 dengar..rempah nasi daging...waaaaaaaaa rempah aku dah sampai, cepatnya si anu tu.....berdebar2 aku masa cakap dengan syikin.....control debar sebenarnya...dalam kepala tu berputar2 soalan nak tanya..tapi tak keluar....terperanjat sebenarnya.....dapat panggilan tipon yang tak disangka..dannnnnnnnn suara yang lain dari yang aku jangkakan...sib baik syikin cover awal dulu...sakit tekak ker syikin....ni mesti kes si anu tu terbagi sekali dengan nota aku kat dia..ni....apa pun alhamdulillah sampai juga dengan selamatnya rempah nasi daging aku kepada kawan siber aku ni....lega rasa bersalah aku kerana lambat itew.....

Beberapa hari yang lepas aku ada membeli, majalah nur, didalam tu ada cerita pelancaran novel baru..oleh ayu ayuni...nama penulisnya. Aku pun apa lagi, balik kerja hari ni sempat ajak husb singgah kedai buku kat rawang ni nak membelek novel jap..memang ada pun tapi aku beli yang lain..tajuk dia lafazkan cinta....belek sikit macam sesuai jer ambik ler.. harga dia RM19.90 tapi uncle tu bagi discount 10% kat aku...dapatler RM17+- . Jarang aku meminta discount entah camner aku selambe jer tanya ...aik ada discount boleh...saja nak perabih masa yang lapang tu...kepala aku ni dah sarat ngan pelajaran tajwib..nak relax jap..

Sebenarnya dah 3 buah buku tajwib dari 3 orang penulis yang aku baca cuma yg satu tu sesuai dengan aku, macam ulangkaji cepat gitu...so senang sikit mengingat balik, kepala otak yang berkarat ni.....malam pulak bila husb ngajar aku duduk sebelah dia...dengar dia ajar bebudak tu sorang2...dapat jugak tambah2 apa yang kurang....

So hobi aku yang seterusnya mulai hari ni baca novel pulak....tukar angin...sekarang waktu pagi sampai kat ofis lebih kurang 7.50 pagi...biasanya aku akan mengingat balik..semua hukum2 tajwib yang aku belajar..., kira pagi sekali petang sekali...hafal dah tulis balik semua...sekarang ni peringkat tulis apa yang dah faham dan hafal.... pertajamkan balik...ingatan tu....masa lunch hour aku dah tak keluar makan, sebab aku bawa bekal, control makan gitu, jadik aku sorang2 jer kat dalam department, sambil tu baca majalah ker..apa2lah...ni esok buleh ler baca novel...nanti sementara husb sampai pun buleh baca lagik....

Sekarang ni aku dah malas dah nak keluar, selain penat, buang masa kalau keluar...duit pun buang jugak...sejak aku join majlis ilmu ni...mood aku untuk benda2 yang tak berfaedah...pun dah kurang...aku selesa dengan duduk sorang, membaca atau menghafal...apa yang patut....kawan2 aku disurau dan didalam blog, dipejabat gitu2 saja....mungkin kerana deper sumer tu muda lagi dan tak lalui apa yang dah aku lalui dan aku tidak mahu mengikut rentak mereka....aku adalah aku....yang sudah mempunyai anak2 yang sedang membesar...yang perlu aku didik dan asuh mereka...sebaik mungkin..aku adalah contoh tauladan untuk mereka.....mungkin bila usia aku mengenjak 30an ni ada sesuatu yang sedang berubah pada aku......sesungguhnya fikiran aku semakin matang........sebagai seorang wanita, isteri, ibu, dan anak .....dalam menjalani hidup ini...aku pasti apabila kebaikan yang kita buat, kebaikan juga yang akan kita dapat, ....kalau sebaliknya..itu yang aku tak ndak...aku tidak mahu menyesal dikemudian hari...setiap saat aku bermohon kepada Allah ...supaya sentiasa merahmati aku dunia dan akhirat.....amin

11 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

hahaha...saya mmg jenis suara besar disham. saya pulak terkejut dgr suara disham.mcm suara budak. yelah, sbb suara saya besar jd saya expect suara disham pun besar. lagi satu disham ni jenis nampak tegas orgnya bila mmbaca stail tulisn, tapi bila dengar suara..aikk lembutnya. lagi satu, disham ni mudah ketawa orangnya bila berbicara. betul ke?

haha..saya ni bukan takat suara besar, orgnya pun besor.

anyway tq for the rempah nasi daging tu.nanti nak cuba.

haha..dah dpt hobi baru, baca novel ya..saya ni bila nth nak dpt mood semula baca novel

25/5/06 2:49 PM  
Blogger NBK466 said...

Oh...blind date kat telepon hangpa berdua yek... cam ber'cinta' jer gamaknye...he..he..he...

25/5/06 5:27 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

nbk, hehe..smlm first time called dia ni. kalau dia tak ltk no tepon kat envelope tu, mmg sungguh saya tak call.

26/5/06 1:17 AM  
Blogger Shami said...

Syikin, saya pun terkojut gak, saya ni tak besar sedang2 jer lbk krg 5' 4" cam tu ..ler..suara memang lembut macam budak, selalu kalau org tipon kat rumah deper nak cakap ngan husb kalu saya yg angkat..deper selalu tanya ayah ader...ha..ha.hha ada can menyamar....tapi kalu sekali ...kalu ngan kontraktor yang saya interview ..deper selalu kena smash...he..he..he
ketawa..he..he sebab tak tau nak cakap apa..dalam kepala tu ligat.. tu yg ketawa keluar dulu....ha..ha

Syikin saya ingat awak kecik macam adik ipar saya..tu..stail tulisan tulah..tengok huda dalam gambar tu..cam nampak umi dia kecik...
sama2 kasih...
Hobi datang balik ...bersebab saya rasa kalau dah 10 tahun kawin ni saya nak gilap balik...kasih saya pada suami ...jadi saya nak gilap balik kasih sayang saya....
Dulu masa kawan2 suka baca novel remaja dan cinta...sekarang novel berunsur suami isteri..keluarga...dan anak2..saya nak cermin diri saya balik...kalau ada yang baik saya ambik...begitu sebaliknya...saya tak nak fikiran saya dan hati saya gelap dan malap...sebab saya jenis orang yang tidak boleh duduk diam..tanpa ada pembaharuan dan peningkatan dalam hidup...kepala saya asyik berfikir dan cuba cari idea baru...rasa cam nak menulis novel pulak kut...tapi tak pandai..nak kena belajar kut...he..he

Saya memang tegas orangnye...suami saya pun kata cam tu jugak...

Saya letak no tipon tu utk rujukan kawan saya kalau ada masalah,..dia ni lurus orang dia... dia bagi sekali....ha..ha tapi tak per mungkin Allah itu hendak kita bertemu dalam tipon kut....sebab lebih terang dan nyata...persahabatan tu...

NBK: wei den ngan syikin biasaklah...kaum ibu...kalu dengan ekau bertipon boleh timbul fitnah pulak....ha..ha..ha betul dak syikin...kang ada yang bertanduk dok sebelah....he..he..he ( gurau jer wei..)

26/5/06 8:00 AM  
Blogger abiumar said...

Ok tu ajar anak2 dengan tajwid....

26/5/06 10:44 AM  
Blogger Ayu Mohamad said...

kak shami : nak jugak date dgn akak dlm tepon heheh camner nih... jeles aa dgn kak syikin hehehehe

26/5/06 12:05 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

ayu, jgn jeles2..emaillah kat kak shami tu mintak fon nombor dia.jgnt erkejtu tau..suara dia alahai...suara budak. cubalah tepon dia..

oh ya shami, saya n adik beradik pompuan lain mmg jenis suara besar, sbb warisi mak suara besar. kalau shami dgr suara suami saya, suara kecik..sbb dia warisi suara mak mertua saya, mcm awaklah.suara budak

26/5/06 12:28 PM  
Blogger Shami said...

abiumar: Salam perkenalan, terima kasih kerana mengunjungi blog sayer, tunggu saya buat kunjungan balas he..he..he
bila kita ada anak yg tengah belajar mengaji quran...kita kena belajar sekali...bagus dapat ulangkaji balik, apa yang kita belajar dulu...shami pun tak pandai sangat, tu pulun belajar balik...kat office ulangkaji, mlm duduk sebelah husb dengar dia ajaq budak mengaji, hari sabtu pergi kelas...pulak..sambil2 tu nak siap bekalan dan saham akhirat...he..he..he

Ayu: Ayu jgan jeles, akak tak der hal, mailah tipon...he,..he..he

Syikin: Oh.. camtu ...adik beradik saya pulak suara pelan2..lepas tu...penyengap gitu...macam ayah dan tok wan sayer...tapi sekali kalu orang buat hal, smash dia jitu...ha..ha..( saya mewarisi tu...adik2 beradik yg lain tak berani..)sebab tu saya boleh faham tok wan dan ayah saya...sesuai..

27/5/06 1:02 AM  
Blogger KAMATO said...

itu la berkatnya ikut majlis ilmu.... mintak maaf, tumpang singgah

27/5/06 7:33 AM  
Blogger aNIe said...

Shami....kata nak belikan akak rempah nasi daging...menanti ni...tapi tak kunjung tiba...

30/5/06 3:54 AM  
Blogger Shami said...

Komato: Salam perkenalan, terima kasih mengunjungi blog sayer, insyaallah nanti saya buat kunjungan balas...ke blog awak.

Kak lady: hari tu akak sibuk ngan hubby, saya nak bagi peluang akak dengan hubby enjoy dulu, he..he..he tapi dalam hati tersemat ingatan nak bagi rempah tu...nanti akak bagi alamat ok...

30/5/06 6:06 AM  

Post a Comment

<< Home