Saturday, December 16, 2006

Aku dan seloka

Hari dah masuk hari sabtu
Jam dah tunjuk pukul satu pagi sabtu
Mata aku tak mengantuk lagi, kenapa begitu
Ohh sebab baru saja lepas beborak dengan kawan sewaktu
He..he siapa lagi mamasarah nan satu...

Mula tadi tak der mood rasa dihati
Maklumlah dah dekat seminggu aku tak menulis kat blog ni
Apalagi, lidah ku kelu otak ku beku, selokaku...pun sejuk bak salji..hi..hi
Tapi hari ini harusku tunaikan tugasan ku ini
Supaya tenang rasa jiwa dan hati
Kisah hidupku, tertulis didalam diari

Ahad yang lalu aku kesurau membawa sepupu berubat
Berubat menggunakan kaedah perubatan islam yang hebat
Puncanya sepupuku, sakit tekak susah nak telan dah lama berubat
Kini tiba kaedah perubatan islam jadi pilihan lalu ingin dibuat

Sampai disurau, tunggulah kami menanti giliran kerana sungguh ramai, yang datang
Berbagai orang, ramai yang datang, azan asar berhentilah sembahyang
tunggulah kami sampai jam 6 petang kerana malam akan menghantar dia pulang
Bermacam ragam pesakit yang datang, dari biasa sampai yang kena sampuk jembalang
Oh kecut hatiku, bukan kepalang maklumlah tak pernah tengok hal yang terbentang
itulah kisah dunia sekarang, kalau memilih tanpa berfikir panjang
akibatnya anak cucu susah...sungguh bernasib malang
Kerana ikutan pendamping nenek moyang
Sesungguhnya Allah menegah dan melarang,

Malam rabu aku ke HQ hasrat dihati menimba ilmu
Buat perniagaan yang diceburi tanpa rasa jemu2
Kami kesana bersama upline dan kawan baru
Hasilnya terbuka fikiran mereka register denganku
alhamdulillah itulah hasil usahaku,
Nampak mudah tapi kenapa ada ragu2
Mungkin keyakinan kurang rasa hatiku
Namun kala duit sudah bertamu,
Tentu dah tak boleh duduk diam selalu

Cuti sekolah tinggal lebih kurang tak sampai 2 minggu
Datang pulak, raya haji dan tahun baru
Persediaan sekolah kena difikir dulu
Supaya tak kalut, itu harapan ku
Semua siap, lega rasa hatiku
Walau macam mana pun last minit juga suamiku
Bersiap sedia bila perlu
Tak cakap banyak buat selalu

Ingat dihati, nak menulis hal meniaga kat sini
Last2 menulis hal ehwal diri sendiri
Sepanjang minggu buat ditatapi
Sebagai hadiah dan cenderahati
Kepada pembaca blog ini

sekian sudah seloka ini
kerana mataku, terasa mengantuk la..ni
Kena layan, jugak rehatkan diri
kerna esok ada lagi...
Ya Allah panjangkan umur murahkan rezeki
buat keluarga dan diri sendiri

sekian sudah seloka malam ini
Esok hari berjumpa lagi.....

13 Comments:

Blogger simah said...

good luck in ur business venture.. gigih betul shami..

shami memang suka berseloka yea?

16/12/06 6:00 AM  
Blogger Sherin de Souza said...

Seloka Shami di pagi Sabtu dah buat Sherin tersenyum pulul 7 pagi ni.:) Mmg Sedap dibaca.

Good luck in your business Shami. mmg patut dicontohi sikap Shami yg tak pernah putus asa ni.

16/12/06 7:06 AM  
Blogger zino said...

apa saja bidang di ceburi..
semuga berjaya satu hari nanti..
bilo dah kayo jangan pulak sombong diri
orang kat bawah tolong perati..
biar berkat dan orang hormati..

16/12/06 10:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

cakpong*cakpong

Zino pun jawab style berseloka!

sorrylah shami, sure masak chatting tadi shami fikir, apalah mamasarah ni lambat betul faham! but anyway nice talking to you.

16/12/06 10:46 AM  
Blogger Shami said...

Simah: TQ, doa selalu.kat saya.hi.hi..jom ler join sekali(masuk jarum..he..he..ayat.baik punya.)
saya tak gemar menulis macam karangan sebab saya suka ulang baca, he..he..pas tu senyum sorang2...hilang sunyi kat rumah.

sherin: senyum tu boleh buat awet muda..he..he tambah2 waktu pagi...murah rezeki...
TQ ..moga bertambah semangat saya ni..he..he

Zino: wahh..
Ada jugak bakat seloka ni
walau ini pertama kali
Nasihat tuan saya simpan dalam hati
Buat ingatan hari ni dan esok hari
kalau dah berjaya suatu hari
kawan2 kat blog ni saya jemput kenduri
bolehlah bersua perkenal diri
he..he..he hi..hi
Jangan lupa doa saya berjaya tiap2 hari

mamasarah: Biasalah zino tu mula baca,lama2 dia pun terikut..he..he
ni kalau saya ayat biz ni ok ker...he..he zino jangan marah ..gurau saja...
Seronok cakap ngan nisak jugak...tak der lah fikir macam tu, fikiran masing2 mana boleh sama...menulis dan cakap berdepan pun mungkin tak sama kan...

smlm masak apa, ni shami masak kari ikan tongkol, ..idea datang masa tu...ja..

16/12/06 12:12 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

salam,

wah..kari ikan tongkol pulak, bak resepinya hehe..yg ari tu pun tak dan lagi buat, tak pe..nak jugak, at least itu entri barukan..

tahniah makin berkembang bisnes awak heheh

16/12/06 2:24 PM  
Blogger simah said...

no thanks..saya ni bab bab business tak berapa minat.. but saya sentiasa beri sokongan kat shami..

tadi tengok comment *nordisham* kat blog saya.. ingatkan sapa.. ingatkan orang baru..saya pun jawb la..*terima kasih kerana mengunjungi blog saya*..rumapnya AWAK!!! kenapa tak tulis shami? kenapa nordisham.. nama awak apa sebenarnya nih?

16/12/06 6:11 PM  
Blogger blackpurple @ jowopinter said...

Tahniah ! Tahniah ! Seloka yang sinis tapi menarik.......!

16/12/06 8:13 PM  
Blogger Shami said...

Simah: Ala cik simah, takan nak habaq lagi nama cheik ni tu kat tepi bunga ros tu kan dah ada...he..he

Ha 2, 3 malam lepas saya nak post komen susah, siap citer ngan mamasarah...dia citer cammana nak buat lagik..ha try ler baru bleh tinggai komen...

Black Purple: TQ, saya selesa macam tu...ringkas tapi padat....

17/12/06 12:48 PM  
Blogger Shami said...

Syikin: syikin ada YM dak boleh ler kita beborak...resepi...macam biasa ja ..macam buat kari kepala ikan gitu...he..he nanti2 nah...

Biz biasalah...ada usaha ada hasil...he..he

17/12/06 12:51 PM  
Blogger zino said...

shami..

nak business tak ada salahnya..
yg berminat boleh bertanya..
yg tak paham terpinga pinga..
tapi nak cerita biar kena tempatnya
kena masa dan waktu nya
sepanjang masa asyik bercerita..
yg tak minat tentu lari punya..

hehe

17/12/06 3:27 PM  
Blogger Shami said...

aik..dah berseloka nampak zino ni...he..he. dah agak dah...

kalau minat jgn segan nak tanya
Cuba2lah bagi YM anda dan waktunya
Supaya senang saya nak bercerita
Dengar dulu, baru tanya
Dah tau tentu tak lari punya
Bisnes internet..itulah namanya

he..he..he

YM saya: njaya73@yahoo.com
Waktu: 9mlm - 12.30mlm

17/12/06 3:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

navy arteries tedious obesity ethnography rowing winner bergakademie kingdom trillion shouldnt
masimundus semikonecolori

18/12/09 8:46 PM  

Post a Comment

<< Home