Thursday, June 08, 2006

Aku dan naik angin selesai

Hari selas pagi jam 5.30pagi aku bangun cakap dari hati kehati dengan rita pasal dia, sebab aku bengang betul mlm tu. aku cakap dengan dia,

kamu memang wajib sangat ker setiap bulan nak ke rumah mak cik kamu

Tidak kak, kalu 2 atau 3 bulan sekali saja, mau hantar wang kirim sama kak ati.

Apa erti cuti pada kamu...mesti kesana, kalau saya balik kg 1 minggu kamu tak nak ikut, nak kesana 1 minggu, kalau saya pergi bercuti kemana2 tempat percutian, kamu tak nak ikut, cuma kesana...saja..

Tidak kak...bukan macam itu...

Tapi kenapa pak cik kamu tuduh saya yg bukan seolah2 saya tidak benarkan lansung bercuti...dan macam2 lagi macam orang hilang akal...apa yang telah kamu adu pada dia...

tidak kak...bla..bla...

kamu salah cakap, dia dah silap faham pada saya...kalau ikut rasa marah saya selagi dia tidak minta maaf saya sesekali benarkan kamu kesana...faham...

Kakak terima saya kerja ke tidak....

Kalau kamu mahu bekerja lama disini kamu mesti dengar cakap saya, dan ikut peraturan saya , jangan degil...saya tidak suka...kalau saya tegur, kena cepat faham dan perbaiki. Saya tidak mahu pekara maid saya yg pertama berulang lagi...lagi dihantar untuk kaunseling balik jadi lagi teruk perangai...itu sebab saya dan suami tidak suka kamu kesana...dan saya tidak ada selindung2 dengan kamu kalau salah tetap saya kata salah...semua pekara yang kamu tidak pasti perlu bertanya pada saya dan perlu minta izin saya dulu, jgn sampai jejiran saya komplen lagi....ini msia masyarakat sini lain..tidak sama dengan masyarakat kg kamu...kamu faham.

Iye kak

Pagi tu aku pergi bekerja macam biasa....aku tak pasti sama ada hati aku boleh maafkan dia setelah apa yg terjadi, ada waktu terluang aku tipon husb, citer fikiran aku serabut sikit...dia cakap sabar dulu balik nanti kita bincang...setiap solat waktu dipejabat aku duduk dan doa ..supaya Allah tenangkan hati aku...dan pekara ini dapat selesai dengan baik.

Balik kerja husb cakap pulak dengan rita aku diam saja, husb cakap, sekarang ni kamu jadi mangsa keadaan pak cik kamu juga silap faham, kami dimarahi dia kernan kamu.

kami bukan tidak benarkan kamu cuti, tetapi kami tidak benarkan selalu demi kebaikan kamu dan kami.

Kalau kamu nak bertunang itu hak kamu kami tidak berhak melarang, tapi kami tidak benarkan tunangan atau bekas tunangan kamu tipon kemari, demi keselamatan kami, dan kamu tidak boleh sesuka hati bagi no tipon rumah kami kepada orang lain, kalau kamu ingin tipon, cuma ibu bapa kamu, kami akan belikan prepaid utk kamu. Kamu hanya dibenarkan tipon semasa kami ada dirumah sahaja.

Anak2 kami dah suka dengan kamu, jadi tolong jangan buat hal, bukan senang kami nak tukar ganti, sesuka hati...tapi semuanya demi anak2

saya syukur dapat majikan macam kakak, dan kerana makcik saya saya dapat kemari, itu saja, bapa hanya percaya pada mak cik tidak ejen lain di kg kami.

Ingat saya bagi cuti kamu hujang bulan ni, dan jgn fikir saya hantar kesana kerana pak cik kamu, hanya kerana timbang rasa kami dengan kamu. Kamu diberi cuti, untuk berjumpa kawan2 kamu..yg perlu saja, sekiranya tunangan kamu ingin bercakap dengan kamu hanya di rumah mak cik kamu saja tidak tipon di rumah saya. menganggu kamu dan keluarga saya.

Iye...tadi pagi pakcik tipon tanya hal semalam.

Kami tidak suka cakap2 dia...harap kamu faham.


Aku diam saja........kata husb kali ni dia akan ambik alih hal maid dia yang akan buat keputusan ...

Pagi rabu aku pergi kerja macam biasa...tapi aku hanya berdiam diri...tak banyak cakap dengan rita,...hati aku masih bengkak....malas aku nak bercakap...

Petang sebelum balik aku tipon rumah, pesan rita masak nasi lebih ...rita cakap mak cik tipon tanya hal dia dan aku...lepas tu dia cakap..maid depan rumah baru balik cuti beli baju seluar track dan tudung kat dia, minta aku ambik duit kat dia RM30 nak bayar.

Dalam hati aku dah selesai satu datang lagi satu....hal
Balik aku bincang dengan husb pasal maid jiran aku...dia ni memang memandai,hari tu kerna dia jiran aku tegur maid aku...dalam entry yg lepas kau dah pernah citer pasal dia...geram betul, balik husb cakap kat maid aku, kali ni kamu ambik, lain kali cakap sama dia saya tidak benarkan dia buat macam tu...saya majikan kamu pun buleh tolong belikan. Tak payah...dia buat macam tu....iye...kata maid aku

Husb cakap dengan aku, masalah orang kita yang menanggung, aku cakap dengan husb nak saja saya pergi warning dia...geram betul...budak tu...menyibuk saja..tak payah husb kata...nanti orang kata kita pulak...saya selalu nampak dia ..sibuk cari kawan kat taman permainan,..saja dia nak umpan maid kita kawan baik dengan dia tu...majikan dia tak tau..perangai dia macam tu...alih2 bila nak cover line, dia tuduh maid kita...
biar....jaga maid kita sudah...malam tu aku bagi maid aku tipon keluarga dia kat indon, ...

Dah selesai....kami sekeluarga solat jemaah masa maghrib.. semoga, kami sentiasa dipelihara Allah, demi anak2 kami rela ambik maid, seandainya dia mampu ikut peraturan keluarga kami, selebihnya kami tawakal kepada Allah dengan doa2 yang tidak pernah putus, kami tahu hanya kesabaran dan fikiran yg waras saja yg memandu kita dalam membuat tindakan....selebihnya Allah saja yang tahu...

Bila aku memikirkan begitu...rasa lapang hati ini....Alhamdulillah semoga niat dan doa aku selalu, dalam menangani masalah maid ini ....dapat menyejukkan hati aku...cuma apa yang dapat aku rasa, jangan ada dendam ..dalam hati... kalau kita mempunyai maid...kita perlu banyak sabar, ikhlas dalam semua hal bekaitan dengan dia,...kerana kebaikan akan dibalas kebaikan...begitu juga sebaliknya....walaupun perit hati dan perasaan kala menghadapi kerenah dan masalah maid ini....moga dengan perbuatan dan hati kita itu dapat membuat dia rasa berfikir, memahami dan berkekalan bekerja dengan kita sebagaimana yang kita harapkan....

Ya Allah hanya padaMu aku meminta dan kepadaMu aku memohon pertolongan, bantulah aku yang lemah ini....amin

p/s: semalam dah tulis, ni tulis balik, jaring ko hujan lebat..mlm tadi

8 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

alhamdulillah, dah selesai.

moga2 aman berterusan.

eloklah cakap drp hati ke hati, at least saya dpt pengalaman juga mana tau nak pakai maid satu hari nanti.

9/6/06 2:15 PM  
Blogger Mamamanja said...

salam kenal kak
lompat dr 1 blog ke 1 blog

9/6/06 3:44 PM  
Blogger NBK466 said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9/6/06 4:49 PM  
Blogger NBK466 said...

Bagus ler Shami & hubby dah bercakap dgn dia... At least dia tahu how serious this matter is. Moga2 tuhan permudahkan urusan ini utk Shami sekeluarga.

Kalau dia still tak faham lagi baru buleh call Donald Trump..he..he..he..

9/6/06 4:50 PM  
Blogger Shami said...

Syikin: nampaknya begitulah syikin, selepas doa panjang hati saya rasa tenang sangat...selebihnya saya tawakal...

Mamamanja: Terima kasih kunjungi blog akak, insyaallah akak buat kunjungan balas.

Nbk: hendaknya begitulah....itulah permasalahannya kalau ada maid...hati dan fikiran kita nak kena ...waras selalu...tak buleh..ikut suka rasa hati...nak kena banyak sabar...banyak doa ..supaya keadaan aman selalu...
Ekau ni tak habih2 ngan donald trump, den pun tak kenal saper mamat tu...

10/6/06 1:30 AM  
Blogger KAMATO said...

semoga segala masalah selesai dan sentiasa di lindingi Nya

10/6/06 6:45 AM  
Blogger Shami said...

Alhamdulillah dah selesai, komato, moga Allah juga melindungi awak sekeluarga....hendaknya.

10/6/06 7:14 PM  
Blogger NBK466 said...

Shami...takkan tak kenal donald trump tuh...adik beradik dgn donald DUCK..ha..ha..ha..

12/6/06 5:46 PM  

Post a Comment

<< Home