Wednesday, January 31, 2007

Aku, maid...dan dot..dot..

Hari ini hari rabu
Ofis aku tutup dek perayaan kaum hindu
Mengelak kesesakan itulah tujuan tu
Sehari sebelum udah diberi cuti tu
Jumlah semua 2 hari gitu

Cuti diberi bukan tanda sewaktu
Akibat kesesakan dan juga jalan2 yang ditutup tak buleh lalu
Selasa lagi aku dah cuti
Cuti untuk ujian memandu
Alhamdulillah aku dah lulus sekali tu
Berkat sokongan husb yang padu
Dari awai dia tunggu sampai ler cukup waktu
Hee...ingat ada upah yang dia tunggu...he..he
lain2 tu memang dia macam tu..
apa aku buat semua dia nak tau....

Selesai semua aku ke Medan Mara KL nu
Hajat hati nak jumpa cikgu ajar menjahit dulu
Nak ambik buku belajar jahit langsir yang aku order hari tu
Untuk adik ipar aku...yang kat Penang tu
Sampai sana terjumpa kawan lama 1 ofis dulu...
Wah sempat jugak makan2 sambil cerita tu
Selesai semua solat pas tu baru pergi ambik buku

Petang husb datang jemput, kami balik ke Rawang...
Sampai Rawang singgah pasar tani dulu beli barang2
Sampai rumah lepas maghrib, ajar mengaji, malam ni yang datang pun jumlahnya kurang
Selesai semua...kami pergi menghantar maid ku pulang
kami hantar dia kat rumah seseorang
kerna dia yang menguruskan hantar ke Port Klang

Sejak dirumah lagi husb dah berpesan
Kita ambik dia dengan cara baik,kita hantar dia pun dengan cara baik....
Sampai disana En Z udah tak dapat mengelak dari kami....
sebelum itu husb hanya call hp isteri dia tapi isteri dia tak der dirumah
Maka memang dia tidak tahu kedatangan kami...
Wajahnya tidak keruan...
Tapi kami sudah sedia, dan tak der rasa buat kesilapan
yang dulu itu dia yang mulakan cabaran...
Udah cakap macam baik sakan
Aku yang dengar rasa geli geleman...
Dipujuknya maid aku sambung bagaikan...
Disuruhnya bercuti nanti sambung kontrak kerja..lagi an..
Husbku jawab hanya sekadar 2 , 3 patah perkataan
Kami benarkan dia balik bercuti dengan duit sebahagian kami pegang ditangan
Dia tak setuju, maka kami pun tak ingin kontrak disambung sehingga tahun depan
lebihnya husb hanya diam....cukup sudah...kami menahan kesabaran
Pekerja seharusnya mengikut majikan
Bukan sebaliknya keadaan
Kepadanya makan minum aku halalkan
Sempat juga aku hadiahkan persalinan dan juga Al quran
Moga suatu hari dia boleh renung2kan

Hati aku berkata2 dalam diam
Engkau tidak akan berjumpa lagi majikan seperti aku kemudian
Masa tu baru kau tau...langit tinggi atau rendah bukan.....
Bukan dendam perasaan tetapi, itulah perangai manusia tak sedar dirikan
Kebaikan orang terlupa pandang...kehendak hati yang jadi pilihan
Majikan mana boleh tahan....cukup masa boleh jalan....

Sekian wasalam....

9 Comments:

Blogger cikdinz said...

apsal maid nih nak berlagak mcm dia plak yg boss...
takpelah, anto lah dia balik..
boleh dapat yg lebih baik...

31/1/07 3:33 PM  
Blogger Mama Sarah said...

cukup masa boleh jalan <-- lucu lah shami!

tp memang ya. Kita buat baik, dia pijak kepala pulak ya? isykh.. tak patut betul.

31/1/07 5:28 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam,

tahniah lulus ujian memandu

betul shami, dah start jem kat area batu caves ni sejak pagi rabu tadi..

betul cakap suami shami tu, kita buat cara baik. nanti depa segan sendiri. cuba tgk en. z tu, dah segan semacam.

betul shami, esok2 nanti, maid tu dpt majikan baru, tak mustahil dia buat perbandingan layanan shami ngan majikan baru..mungkin masa tu menyesal nanti.

harapnya dpt maid yg lagi bagus nanti

31/1/07 9:10 PM  
Blogger Ajzie said...

Ahha saya pun tertarik ayat yg paling bawah tuh...cukup masa boleh jalan..hahah
kelakar lah Sahmi nih.. Takper2 mungkin ada hikmah disebaliknya kan.

1/2/07 4:21 PM  
Blogger Shami said...

cikdinz:mana tak nye dia buat perangai macam boss...mula nak sambung kontrak, lepas tu nak cuti, nak balik kg, duit nak ambik habis,...kontrak suruh kita sambung, lepas tu suruh kita percaya ngan dia...ha..ape kebenda nih...

boleh blah....he..he

Mamasarah: Dalam hati geram campur nak gelak...nengok kan perangai kekurangan kecerdikan dia..aduih..lotih mak cik..

kaklong: terima kasih, tengah panas2 ni kena rajin2 bawak takut ..hilang keberanian...he..he

Biarlah..esok2 biarlah dia dapat majikan yang lain taulah dia...kat rumah saya siap kita memasak, tidur siang lagik dia..bergayut tipon ,buat aper2 sembunyi kat belakangl lagik...ishk..geram tak tau nak cakap...syikin..sabar jer lah...sib baik husb cool....boleh menenangkan keadaan....dari pejabat dia baca doa2 tertentu buat pagar rumah....takut apa2 berlaku kat rumah....
masa nak balik saya siap bagi dia senaskah al quran dan sepasang kain..untuk dibuat baju...moga dia balik kg dia esok akan akan fikir balik...
Ajzie: Kelakar..he..he nak lepas geram,...he..he..he

2/2/07 7:56 AM  
Blogger KAMATO said...

moga dapat maid yang sesuai nanti

2/2/07 10:00 PM  
Blogger zino said...

shami..
bila dah lulus tu jangan gantung pulak lesen tu kenalah praktis selalu.. lulus ujian belum tentu terror bawa kereta lagi..hehe

praktis make perfect.

doakan maid tu semuga dia menjadi pekerja lebih baik di masa depan.. di tempat lain dan tak menyusahkan majikan baru dia..

4/2/07 10:16 PM  
Blogger cikdinz said...

banyak naa dengar masalah orang ngan maid dia.
cancel lah amek maid cam nih...

5/2/07 4:46 PM  
Blogger Shami said...

komato: Doa saya hendaknya begitulah..

Zino: Tangan ni ha nak jer bawa kereta, bos kat rumah...risau jer takut tak lekat kat rumah...he..he..he

maid...besok2 dia kerja tempat lain baru dia tau,..kat rumah saya malam tidur, siang pun sempat tidur...buat kerja siap boleh gayut hp lagi...tak yah masak...majikan g masak, makan...sedap2 jer...semua baju dia yang memula sampai habis tak muat....cuti, siap hantar ambik....lepas ni dapat majikan lain taulah dia langit tinggi ke rendah....nanti taulah dia fikir sapa baik, sapa yang tak berapa nak baik...

cikdinz: Kalau nak ambik tawakal ja..kita jaga dia baik2...harap anak2 kita dia tak abaikan...doa dari ofis...moga semua selamat kat rumah...husb dan saya amalkan ayat2 tertentu...buat pagar rumah...insyaallah selamat...

5/2/07 9:08 PM  

Post a Comment

<< Home