Tuesday, February 06, 2007

Hariku kembali sibuk

Hari ni dah masuk hari selasa
Bermakna dah seminggu maid aku pulang ke negara dia
Hari khamis kami semua ke Lumut sana
Menjemput mertua ku bawak ke Rawang ni ha
Bukan memaksa dia menjaga cucunya
Sekadar bawa kemari berehat seketika
Sebelum kami sekeluarga balik ke kg bercuti pada hari raya cina

Along, angah dan bang cik dah pandai uruskan diri
Mimi sorang aku kena hantar orang jaga
Dek kerana baba dia cuti maka saat ke rumah pengasuh tertangguh jua
Walau aku dah ada 2 calon bakal menjaganya
Kali ni aku tak sanggup letak kat nusery macam dulu ha
Sebab nusery yang ada ni tak memuaskan hati mamanya

Hari persekolah memang meributkan
Apatah lagi aku yang punya 3 pahlawan
Kain baju sekolah saja banyak tak keruan
Lotih ha sampai jadi tak sihat badan
Walaupun begitu rupanya keadaan
kerja rumah semua aku bereskan
Ibu mertua jadi penguat semangat dan juga teladan
Kepada aku yang cukup berpuashati dengan kerja rumah yang aku uruskan
Daripada dulu, ada maid menyakitkan hati dan perasaan

Dalam hati aku bertekad sakan
Perniagaan sambilan harus berjalan supaya maju kedepan
Moga kukuh dan stabil bolehlah aku ubah haluan
Menjadi surirumah merangkap usahawan
Duduk rumah pun ada income
Tak perlu keluar pagi balik malam

Badan aku rasa tak sihat lar ...apa lagi batuk sakan
Udah ubat batuk..aku telan, yang mengantuk dah tak jalan
Mata ni terang ja..macam tak tinggal kesan
Sedangkan batuk...bagai nak rak tak boleh tahan2
Tidur malam berstokin berselimut sakan
Sesudah ubat batuk aku telan
Begitu juga semua ubat sapu aku lulur kat badan
Biar nyaman rasa pernafasan

Malam ni aku keklinik ambik ubat mimi sakit mata
Siang tadi ok ja ...balik kerja mata mimi dah merah pula
Larrr sakit mata rupa, lansung aku ambik peluang juga
Tambah ubat..saja...dioffer pula MC juga
Apa lagi tibai saja...lagi pulak kerja kat ofis line clear
Tapi aku bukan sengaja....kesian kat mimi lagi besar maknanya
sementelah mak mertua,...pun penat melayan mimi yang manja...

Ha esok aku tak kerja....nampaknya
Amboi mak malam ni aku bantai menulis, tak ingat masa
Ok sampai sini kawan2 semua...
lewat tidur risau pula esok tak jaga bangun pagi la...

wasalam....

7 Comments:

Blogger NBK466 said...

Ye lah...bila anak dah sekolah nanti sure bertambah baju2 yg perlu dibasuh & digosok.... hu..hu..hu..

6/2/07 1:42 PM  
Blogger Shami said...

gitulah nbk...nak2 anak saya along ngan angah tu beza setahun ja bang cik plak..selang 2 tahun..macam ada sepuluh anak rasa...he..he..he..memang penat,..tapi puashati...cuma bila badan tak sihat kerja rumah nak kena selesai itulah yang sodih...ni ada mertua...kuat sikit semangat tu...

tabik untuk suri rumah sepenuh masa...kerja anda mengalahkan seorang MD di pejabat...memang hebat...

6/2/07 6:16 PM  
Blogger zino said...

zino pernah guna khidmat maid 6 bulan je.. the first and the last.. hehe mem tak selesa ada maid di rumah

6/2/07 7:17 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

salam,

moga shami cepat sembuh ya

mmg keja rumah tak pernah abih.contohnya sinki. kosong tak lama, kejap kang ada lagi terutama kalau ahli keluarga ramai.

7/2/07 12:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

tahniah menguruskan rumah tanpa maid. pahlawan2 shami tu pastinya menolong juga kan.

7/2/07 5:46 PM  
Blogger cikdinz said...

takpelah, berkoban lah sket.
semoga cecepat dpt maid baru.
berdoa lah sentiasa...

8/2/07 5:14 PM  
Blogger Shami said...

zino: Bunyi cerita cam menarik ja...buleh kongsi citer...he..he..rasa hati memang tak nak maid tapi kat kawasan rumah saya payah nak cari orang jaga anak2..nusery pulak..tak memuaskan lansung...hu..hu..ni tengok mimi orang tu jaga rasa cam tak nak ambik maid...skarang ni tengah fikir tak habis lagik..he..he

KL: ni ha batuk tak lega lagik...he..he..terima kasih
penat memang penat...tapi hati tak sakit...itulah nikmat tak dak maid he..he..

mamasarah: Ya tahniah juga untuk sesiapa bergelar suri rumah sepenuh masa..he..he special untuk nisak..
depa tolong jugak..he..he..he tolong makan banyak2..kerja sikit2..he..he gurau jer..

cikdinz: Ewah ekau cikdinz berkorban lak...ha..ha ini kalau balik rumah tengok rumah macam tongkag pecah atas bawah...saper nak jawap...he..he..he

8/2/07 10:33 PM  

Post a Comment

<< Home