Monday, November 06, 2006

Kenangan Ramadhan

Malam ni aku berkesempatan menulis lagi
Menulis untuk ingatan diri sendiri
Ramadhan yang berlalu, meninggalkan kenangan yang tersendiri
Alhamdulillah bulanku mengambang hanya untuk 3 hari
Segera aku sujud tanda syukur akan nikmat pemberian Mu Ya Allah

Syawal kali ini amat bermakna untuk aku dan juga keluarga
Hanya ALLAH yang Maha mengetahui,
mungkinkah doa2 ku sepanjang malam dimakbulkanNya
Semoga, rahmatMu kekal keakhirnya...

Malam Ramadhan yang lalu juga membawa aku menyaksikan
Pengislaman seorang pemuda kristian di surau tempat aku berjemaah
Kebesaran Allah memperlihatkan akan kekuasaannya seorang ibu berbangsa serani yang beragama kristian telah menyerahkan anaknya yang pulih dari koma untuk diislamkan hanya kerana janji dan ikhtiar dan cabarannya kepada kekuasaan Allah
Dan kerana itu juga Allah memperlihatkan akan kebenaran agamanya....
Anak yang tidak punya harapan sembuh,kembali sedar,
Setelah diperdengarkan ayat2 suci Al Quran dari surah Yassin ...

Kini pemuda tersebut sah sebagai seorang islam
Suasana majlis tersebut amat terharu sekali, semua jemaah menitiskan air mata
tanda syukur akan anugerah dan hidayah yang telah Allah berikan kepada pemuda tersebut
Bersama2 kami menadah tangan memohon keredhaan dan rahmat Allah serta syukur yang tidak terhingga.....semoga kami semua juga beroleh ganjaran seadanya.....

Malam2 Ramadhan juga menyaksikan akan gelagat manusia, tidak ketinggalan aku
Entah dimana silapkannya...aku menjadi mangsa, tuduhan, seorang insan yang alpa..
Namun segalanya diperlihatkan Allah.....hanya kesabaran menjadi tunjang diriku,
andai tidak,pasti keadaan menjadi, ...rona rona duka..
Namun dikejauhan aku yakin rasa bersalah, meresahkan jiwanya, sehingga matahatiku
menceritakan segalanya....namun berkat kesabaran diriku dan kupujuk2 hatiku melupakannya
Segalanya menjadi seperti biasa....semoga dirinya lebih berwaspada setiap masa....
Semoga dia beroleh hidayah...dariNya
majlis ilmu, telah menghuraikan segalanya....hanya diri sendiri yang perlu peka

Hari2 lebaran yang kunjung tiba juga menjadikah aku sebahagian dari mereka
Membuat persedian..seadanya...dan untuk kali ke3 tahun ini baju tempahanku, diabaikan
Oleh mereka2 yang bernama tukang jahit, yang terrorlah....katanya

Walau seawal 2 bulan telah aku hantar, walau berulangkali aku ingatkan akan apajua masalahnya, namun, jawapan manis dan indah bahasa, menceritakan segalanya
mereka cuai, mereka alpa,mereka ...mereka..mereka...tidak punya rasa
namun kali ini ..kuluahkan segalanya apa yang sering terjadi pada diriku....hanya kerana manisnya mulut seorang tukang jahit....supaya jangan ada lagi kisah ini selepas aku....
Semoga mereka beroleh hidayah dan kejujuran dalam melaksanakan amanah ..orang lain
alasan bukan suatu cara menyelesaikan ..segalanya...

Dirimu, kejujuranmu, amanahmu menjadi tunjang segala pekerjaanmu...
Andai hilang, andai punah....segalanya akan terserlah, ...jua..
Kepada dia tiada sikit pun rasa sengketa, cuma sedih akan begitu sudah ucapan dan perlakuannya, kupanjatkan doa moga Allah memberi hidayah padanya
sehingga akhirnya pengakuan dan kata benar lahir jua dari dirinya...

Malam2 akhir ramadhan juga menjadikan diriku sedih
..kala selesai menunaikan solat isyak....
hanya kerana hatiku, begitu sedih untuk berpisah denang Ramadhan, yang istimewa dariNya
hanya kerana malam2 ku akan kembali sunyi,
hanya kerana solat2 dan majlis ilmu yang akan turut .....berlalu pergi...
moga semangat aku ini kekal segar seterusnya....
Permintaan ku yang amat bermakna
hanya untuk ibu dan ayah...dan jua seluruh ahli keluarga
sahabat handai semoga teguh beriman kepada Allah yang maha esa....
.serta dimurahkan rezeki dan sentiasa berada dibawah lembayung rahmatNya....amin...

2 Comments:

Blogger Mama Sarah said...

shami, ibu pemuda tu tak masuk islam sekali ke?

7/11/06 5:43 PM  
Blogger NBK466 said...

Aik..2 bulan anto kain pun tak sempat nak buek baju? Suruh buat baju..bukan buat bangunan...


p/s : Sesamalah berdoa semuga diperkenankan bertemu semua dgn Ramadhan tahun hadapan..

8/11/06 1:41 PM  

Post a Comment

<< Home