Wednesday, September 20, 2006

SELENGKAR KISAH SAHABAT

Tengahari tadi ada miss call kat hp aku, bila check, oh kawan baik masa 1st aku kerja dulu
memandangkan aku tengah sibuk, aku biar dulu, kejap tu aku tipon balik dia pulak sibuk
Lepas tu dia tipon balik bermulalah cerita
Kawan aku ni masa kat UiTM dulu rajin, pandai, kuat bekerja
anak pesawah,asal sekincan, dalam keluarga dia sorang jer yang berjaya masuk U,
mak ayah dah tak der cuma 3 kakak jer ...itupun kerja kerani jer...

Tadi bila bercerita, dia mengadu, tentang masalah tak der maid anak dah nak masuk 3, 2 dah sekolah mengandung pulak,...aku dah faham aku dah lalui semua tu, dia letih...
Kawan aku ni adalah ketua jabatan kontrak department kat....sebuah jabatan kerajaan
Bla..bla..dia citer, last sekali, aku kan shami sekarang ni kadang2 gaji tak tau kemana...bla..bla.. macam tak cukup jer...hari tu kau sms aku, kau buat bisnes apa..ceritalah sikit...
S hang tau dak Z dah berhenti jadi QS, mula dia buat mlm skor A, sekarang ni bukak tadika islamik more to english...hah biar betul shami, iye betul...aku tak tipu...kak E pun sama...buka kedai hardware....

S aku ni ada buat bisnes MLM baru jer kalau kau nak join jum lah,
aku kan shami mana ada masa..bla..bla..aku tengah tunggu maid ni, .tak pa aku tolong kau, aku bimbing kau, peringkat awal ni, esok bila sampai maid kau, kau pun dah sihat kau boleh dah pandai kau bergeraklah sendiri...
benda ni ofis dia depan ofis kau jer...

hah... shami kau biar betul,..betul aku tak tipu...aku ni bukan tak cukup makan, tapi aku ada matlamat dah banyak tempat aku melabur, kutip dividen jer...cuma yang ni memang aku nak buat, sungguh2, aku nak lalui cabaran meniaga dalam internet pulak...aku sanggup berulang dari Rawang sampai kat ofis kau semata2 kerana nak kutip ilmu, seminggu 2 kali...
Shami kau ni biar betul...iye..ni ...bila aku suarakan kisah meniaga MLM ni....kawan2 kita tak minat, cepat jer cari helah letak tipon...
kau takan tak kenal aku...aku kenal kau..shami...

Bla2 aku citer, panjang lebar...kat S, pas tu ada tanda (+)
shami nanti aku dah ambik duit aku tipon kau, ok
nanti biler nak register kau aku bawa kau pergi ofis
aku tunjuk kat kau supaya kau faham...ok shami terima kasih...bye
Asalamualaikum.
Perbualan aku dengan S tamat disitu.

Itulah selingkar kisah seorang sahabat.
Kembali atau tidak S kepada aku untuk menyertai bisnes ni,
Allah saja yang tau....aku hanya mampu berdoa,
moga aku dapat membantu S dengan cara ini.
Itulah kisah seorang wanita yang bekerja,
walau besar mana jawatan atau gaji pun inilah cabaran yang perlu dihadapi



4 Comments:

Blogger Sherin de Souza said...

Shami, kalau kawan yg benar-benar kawan, walaupun mereka tak bersedia nak join MLM Shami ni, mereka akan masih algi sudi berkawan dgn Shami. :) Take care!

21/9/06 1:09 PM  
Blogger Mama Sarah said...

Setuju dgn cakap Sherin tu.

Saya ni adalah naluri nak berniaga. Tapi takut tu lebih besar dari berani. Walaubagaimanapun, saya suka tengok orang melayu esp islam yang kuat berusaha dan tak henti2 mencuba utk berjaya.

Semoga usaha Shami diberkati Allah.

21/9/06 6:51 PM  
Blogger Shami said...

sherin: Biasalah tu kawan, kadang2 buat kita jadi rawan, he..he ...
Saya tak pandai nak buat helah sebenarnya, saya ni jenis cakap lurus, dan cepat sedih bila kawan kala susah dia datang, pada kita, kalau senang nak tipon pun tak ingat...kalau orang tak paham dia kata saya ni bagai....he..he..
Saya ni ada bisnes ker tak der tiap2 bulan mesti tipon ....tanya khabar...ni dah ada blog taklah sepi sangat. Ada kawan tapi nun di alam siber...
walau tidak ku lihat jasadnya namun segar dalam ingatan....

Mamasarah: Patutnya berani tu kena besar dari takut tu..he..he..he, baru buleh berniaga....besar2kan berani tu...cepat2...he..he terima kasih doa,
saya doa sifat berani awak, cepat membesar ok...semoga berjaya untuk awak..dan keluarga juga...

21/9/06 9:55 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

Salam,

yess...moga kawan baik tu akan jd downline Shami..

moga sukses awak ya..

23/9/06 2:11 PM  

Post a Comment

<< Home