Tuesday, June 20, 2006

Kunjungan di hari minggu

Ahad, aku ke pasar Batangkali beli barang dapur, sebab MIL, SIL and BIL nak datang rumah, mesti deper nak makan tengahari kat rumah, hari ni aku masak kari kepala ikan, sambal udang ngan petai, sayur tumis bayam + karrot, ulam2 and sambal belacan, and ayam goreng...dah..

Bila deper sampai aku dah siap masak cuma tunggu hidang jer...bila husb balik dari baca Yassin kat rumah ustaz H kami pun makan tengahari sama2, jap tu borak...jap tu makan lagi rojak buah buatan sendiri..borak MIL datang sebab SIL kat Sudan nak sampai balik dalam minggu ni, jadik dia nak tunggu deper sampailah tu. BIL pulak kebetulan dia ada urusan kan Mara KL, selesai semua, BIL bertolak kerumah BIL dia kat Gombak, nak melawat keluarga isteri dia pulak, SIL pulak nak bawa MIL balik rumah dia kat Puchong, sebab dia rasa macam tak sedap jer, dia ni mengandung 8 bulan, jadik MIL singgah jap jer kat rumah.

Sempat jugak anak2 aku, tanya,

tok tak tidur sini ker,

along pun cucu tok juga,

abang cik kata jangan ler pergi sana dulu tok, tidur ler sini dulu,

seperti biasa MIL aku, cakap lah...tok pergi rumah alia dulu nah...lain kali tuk datang...

aku dengar jer dari jauh, itulah ucapan anak2 aku kalu MIL datang rumah aku, kekadang tu kalau kat kete, deper siap angkat beg tok dia masuk dalam rumah, punyalah, exited nak tok deper tidur kat rumah aku, nih...dan kebiasaan juga, tok deper terpaksa ikut SIL atau BIL.....dan anak2 aku paling tidak akan dapat hadiah duit poket masing2.

Aku dan suami dah biasa situasi macam ni, kami tak pernah berebut MIL, terpulanglah kepada MIL nak ikut sesaper, tapi kebiasaannya belum MIL buat keputusan, SIL dah minta dulu bawa balik rumah dia kat Puchong, lepas ni SIL sorang lagi balik, pasti MIL follow dorang pulak, ikut ke Kelantan, pas tu balik Kedah, pas tu mai balik KL pas tu ...sampai ler SIL balik semula ker sudah, ...begitulah selalu. Kalau MIL terasa, kekadang dia ingat jugak nak bermalam kat rumah aku, dan kebiasaannya dia akan ikut dorang sebab dia tau kami ni apa pun tak pa, tak berebut, dan tak kisah kalu SIL, sumer sibuk, nak bawa MIL sana sini. Mil pulak suka jalan2 cam tu..

Lagi pun duduk ngan rumah aku dan husb, tak kemana sangat, sebab husb sibuk memanjang, jadik tak sempat bawa MIL jalan2, malam balik dah penat, pergi surau kekadang MIL cemuih jugak, SIL sumer anak2 tak sekolah lagi jadi tak sibuk , deper ada banyak masa. Malam pun buleh lagi jejalan kat carefour ker Giant ker...aku dan husb dah tak gitu lagi, aktiviti macam ni, kami buat bila perlu saja. Hari minggu pun pergi pasar dan pasaraya kecik jer beli keperluan dapur yang perlu.

Petang ahad, selepas deper sumer beredar aku, husb dan abang cik jogging, along, angah main bola kat padang ngan kawan2 deper, mimi ikut maid main kat taman permainan ...hah dapat juga keluarkan peluh...lega rasa, dah lama tak jogging.

Hari isnin aku pergi kerja macam biasa hari ni aku confirm nak ambik balik lesen L aku, aku nak belajar balik memandu. Sebenarnya dulu masa mula2 kerja kau dah ambik kelas memandu, dah lulus pun jalan raya, tapi aku fail parking sebab nyer aku peserta last sekali aku dah penat menunggu seharian bila time aku..aku dah penat sangat jadik , aku buat ala kadar jer...side parking aku berjaya tapi, parking L aku fail, aku malas dah nak fikir, masa tu aku sibuk sikit ngan kelas PJJ lagi ngan nak kenduri kawin jadik aku kesuntukan masa lepas kawin aku pregnant, dan gugur lagik dah bila ngandung balik, dah anak kecik tak der sapa jaga, past tu ngandung lagi tahun berikut nyer ..belajar lagik, itulah inilah jadik masa berlalu begitu jer aku yang sibuk ni dah terlupa ngan sumer tu....dah 10 tahun dah berlalu. Sekarang dah ada maid tak payah fikir pasal ngandung lagik..kuota dah cukup, ada banyak masa,..ok aku kena buat sesuatu.

Hari ni aku rasa aku nak mulakan balik, aku ada banyak masa untuk tumpukan nak ambik kelas memandu ni, biar lambat pun tak per asal benda ni berjalan, sekurang2 nyer aku ada buat kemajuan kat diri aku. Geram tangok orang memandu, aku bukan tak leh memandu, tapi tak da lesen, kemahiran tu ada, tapi husb ada aku buat derk jerlah ...baru ni dia ada cakap dia sekarang dah kena OS, tak buleh ngelak lagi, dulu buleh elak, tapi sekarang dah tak buleh, jadik aku pun kena fikir sesuatu..apa nak buat dulu tak ingat...nilah satu benda yang aku buat tak endah...lain2 benda apa yang aku buat sumer on jer tak der sangkut ...rogi betul kalau tidak dah panjang langkah aku, ....moga kali ni aku berjaya dan tak putus asa...aku dah nekad dah ni...tak buleh tangguh2 lagi, hari tu kena perli ngan SIL, tak buleh jadik..harap2 raya nanti aku dah ada lesen kereta...

3 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

tertinggal 2 entries ni..kira pukui ratalah na..

eloklah tak berebut mil tu,kalau tak pening kepala org tua tu nak amik ati anak2...

biasalah time bulan mengambang..ada jer tak puaih hati..

na'uzubillah, moga rumah kita dilindungi drp dimasuki pencuri lagi.

20/6/06 1:55 PM  
Blogger Ayu Mohamad said...

akak..amik le kelas memandu tuh..nanti kite bleh tuko2 buku cerita kan kak..hehe kan kan kan...

20/6/06 4:00 PM  
Blogger Shami said...

Syikin: Tinggai sesekali tak pa, jangan tingagai selalu, he..he..he

saya malas nak berebut, kesian kat MIL, nanti dia pening kepala, kalau dia rasa nak mai rumah saya, tau dah sat lagi dia bukan mai saja, bawa sekali citer sumer yg terbeban kat kepala dia, nanti husb cuci balik biar kepala MIL tak pening ngan kerenah anak2 perempuan dia..he..he..he

Bulan mengambang cik abe tak leh komplen kena ikut jer..he..he..he

tak mau dah kena masuk pencuri lagi..sama2lah kita doa ye..amin

Ayu: lambat sangat ayu nak mai akak pi beli lagik 2 buah novel, mengubat kesunyian kala bulan mengambang, nak baca quran tak leh..sementara nak lelap mata baca dulu...yg nak gelak tu, sampai terlajak sampai jam 2 pagi, pergi ofis tak ngantuk lak...he..he..he

20/6/06 9:05 PM  

Post a Comment

<< Home