Saturday, June 17, 2006

Masam manis kehidupan

Hari ni sabtu, aku tak kekelas quran tajwib sebab sekarang bulan aku tengah mengambang penuh, silap sikit aku nak marah jer...bila ok rasa kesian pulak, sebab aku marah anak aku, along, selalu buat tak kisah bila aku tegur, mula aku cakap elok2 bila 2 , 3 kali dia buat derk aku dah angin....

Hari ni, husb bagitau dia nak ke KL nak tengok barang kat Pertama. Dia tak cakap pulak barang apa, aku cakap nak ikut, bila aku nak ikut, dia kata kita pergi semua, husb cakap ni masa kat kedai roti canai, pagi ni kami sarapan kat kedai Dhurbar kat Rawang, lepas tu hantar anak2 along ngan angah pergi tuisyen, lepas deper balik dari tuisyen baru kami akan pergi KL.

Lebih kurang jam 1 tengahari, kami bertolak ke KL, mula masuk Pertama Komplek, lepas tu, Sogo, kebetulan ada sale, aku beli seluar panjang untuk along, sebab badan dia cepat naik, seluar yg ada dah tak muat. Maid aku beli sandal, lepas tu kami pergi kedai buku, sebab ada kawan aku pesan buku tajwib kaedah cepat faham, dah 2 buah kedai buku aku masuk, tapi tak berjumpa yg macam aku beli tu, buku ni lain sikit, so masa aku masuk kedai buku kedua tu tak jumpa buku tajwib tu aku dah tertengok satu buku, yang bertajuk "Allah sayang kita kalau kita sayang Allah."..dan tengah aku baca sikit2 isi kandungan dia husb yg tunggu kat luar dah datang suruh aku cepat, jadi aku tak sempat nak fikir nak beli ke tidak buku tersebut...sampai kat luar husb cakap dia dah lapar...so kami pun bertolak balik. Masa tu hujan turun renyai kat tengah KL ni..

Aku yg dalam tempoh bulan mengambang ni tak semena2 dah teremosi sebab niat aku nak layan buku, tak kesampaian, terus aku jadi dingin sampai ler kami singgah kat restoran ...dan sampailah kerumah...sebelum sampai rumah sempat jugak singgah pasaraya beli stok makanan kat rumah, terjumpa kawan kelas quran tajwib lega sikit rasa hati...

Sampai rumah pulak tv tak dak gambar sebab anak aku dah tersalah tekan apa tah jadik astro punya set up dah tak betul, gambar pun tak der, lepas siap kemas dan mandi semua aku layan blog kejap. Angin masih lagi dingin, husb tanya kenaper...aku cakap 2 3 patah perkataan jer tu pun dah dia faham kenaper aku angin. Lepas tu dia bagitau malam ni nak kesurau dia balik lambat sebab ada jemputan tahlil kat rumah si anu...dia bawa angah jer. Aku diam, merajuk ler tu..( buruk perangai..)

Anak yang lain termasuk maid dah makan dan beres semua mereka tidur awal, tinggal aku sorang2, layan novel lama jap, ulang balik baca sebab tak leh tidur...dalam hati bengkak juga tv tak leh tengok, aku dah tak tahan jap tu aku nangis...terlebih emosilah tu...rasa macam husb tak perasaan pulak kehendak hati aku...

Masa dia balik aku tengah layan blog sambil nangis..dia tau aku sedih ler tu, tapi tanya lagi..geram betul dia cuba ler adjust tv tu..aku dah pening kepala naik tidur, bukan tidur tunggu orang datang pujuk. ( Teruk betul bulan mengambang ..bulan ni ) tak tau lah nak cakap apa memang sensitif betul, dah nak kontrol tapi tak buleh. Lagi satu aku dah lama tak nangis ni, kena nangis puas2 kalau tidak susah. Sebetulnya aku ni tak der sesaper kawan rapat, cuma husb jer. Adik, kakak dan mak susah deper jauh tak tau aktiviti aku. Aku kesunyian sebenarnya. Itu pasallah bila husb leka sikit buat tak layan aku, mulalah emosi datang. Sib baik dia dah faham perangai aku. Kadang2 saja dia buat tak paham ..kadang2 saja dia mengusik aku tu ..yang geram. Nih aku tak tahan aku sedih sangat ..aku tak tau nak cakap kat sapa aku nangis...dalam bilik sorang2..dia tak tau...

Dah settle semua husb ajak turun bawah, siap dia tanya nak makan apa, aku kata nak makan buah, dia kupaskan buah betik ngan buah epal hijau yang aku beli tadi, masa singgah kat pasaraya. Kira layan habih, kerenah aku, ( macam budak betul saja ishhk..dah lama tak buat perangai) kepala yang pening pun dia tolong picitkan..baru cool sikit. Sambil tu dia bagitau esok SIL & BIL dari Balik Pulau nak datang, tadi SIL yg kat Lumut tu tipon dia, kata deper ada kat Lumut sekarang. Esok mari rumah kita. Hemm ada aktiviti memasaklah esok.

Husb citer jugak esok pukul 12 tengahari dia ada jemputan baca Yassin kat rumah Ust H kerana tengahari tadi pencuri masuk rumah dia dan ada barang yg telah di ambik, sebelum tu pencuri dah masuk lebih kurang 2,3 bulan lepas, hari ni masuk lagi.

Semenjak 2 menjak ni dah jadi macam kecoh pulak pencuri masuk rumah, sana sini, 2 ,3 hari lepas kat rumah kawan husb, maklumlah sekarang ni musim WC jadi pencuri ingat orang sumer tak kisah sangat dah ralit tengok tv,mengantuk sia awal pagi jadi aktiviti deper makin rancak.

Citer dia gini kawan husb ni tengah tidur kat depan tv, pencuri kopak pintu pun dia tak sedar, sekali dia perasan ada orang jalan kat tangga, mula buka mata dia ingat anak dia, tapi bila pejam dia tiba2 buleh fikir, eikk orang lain lah, bila buka mata, sekali lagi pencuri tu macam selamber jer berlalu, sebab kawan husb tengah
terkujat tengok orang yang tak dikenali dalam rumah dia. Sib baik tak der di buat apa2, kalu dia panik mau dia terkam ker atau tikam ker..tak tau ler...apa nak jadik, tapi dia kata orang tu budak india. Memang kat perumahan kami ni banyak budak india.

Kat rumah aku sejak ramadhan yang lepas kami jemaah surau telah bersama membuat sedikit usaha untuk mengelakkan atau memagar rumah dari dimasuki pencuri, kaedahnya beberapa surah dibaca pada sebesen pasir, lepas tu masing2 ambik sorang segumpal bawa balik rumah kami tabur sekeliling rumah sambil baca ayat kursi. Semoga rumah aku tidak mengalami kejadian di masuki pencuri lagi, sebab aku dah pernah kena, berbulan2 aku dan husb tak dapat tidur lena waktu malam, fobia.

Ini kes kena pukau...tapi walau kena pukau tapi aku masih buleh bangun buat susu anak, tapi mata macam kena gam masih buleh lagi meraba2 buat susu anak, cuma bunyi jer yang aku tak dengar, pintu kayu, dicungkil, pintu grill besi di gergaji, rumah setingkat jer masa tu menyewa, tapi sungguh aku tak dengar sikit pun kejadian kopak pintu ni. Kerana itulah aku membeli rumah di Rawang Perdana ni. Kebetulan penjualnya memang terdesak nak jual rumah ni sebab nak balik kg.

Ya Allah peliharalah kasih sayang kami sekeluarga dan jauhkan kami dari dari kejadian yang tidak diingini berulang lagi..amin

P/s: Wanita,isteri dan ibu itulah fitrah kejadian kamu, .... dan kerana itulah kasih sayang Allah kepada seorang wanita,isteri dan ibu terlalu besar, hinggakan syurga anak itu di bawah telapak kaki ibu, dan syurga isteri itu adalah dibawah telapak kaki suami...semoga Allah sentiasa memelihara kita yang bergelar wanita, isteri dan ibu, ..agar tidak menyimpang dengan syariatnya ...amin

5 Comments:

Blogger aNIe said...

Shami ....kadang kak lady bila bulan mengambang pun jadi sensitip...& jadi marah-marah...sekarang hubby takde anak2 kadang jadi mangsa...

Aha...shami...akak ade jumpa buku tu kat MPH...memang rasa teringin sangat nak beli....

18/6/06 10:42 PM  
Blogger Shami said...

Kak lady: Bulan mengambang ni kadang boleh kontrol kadang tak boleh, kalau dah ok sikit, rasa nyesal pulak, marah anak2.

Memang teringin sangat nak beli, shami kalau keluar mesti dengan husb, jadi ada can pergi KL tu kalau jumpa kedai buku memang lama ler duk membelek, kalau tak beli sampai rumah teringat2. Seronok baca citer akak ngan kak sya selalu keluar sama2 bila hari minggu, saya sejak tunang sampai kawin tak pernah keluar camtu, semua ngan husb,
itu pasal kalu silap sikit cepat merajuk. He..he..he.

Kalau sorang tu tak reti nak berjalan pulak kekok..he..he..he kalau jalan pun laju semacam, kalau nak beli barang mesti kena pinjam mata husb kut nanti dia tak suka, sebab tu kemana shami pergi mesti ngan dia. Sib baik dia suka melayan. he..he..he

19/6/06 7:13 AM  
Blogger Ayu Mohamad said...

akak, hehehe sy pon sejak kawen seme nak buat bersama. gi mana2 nak sesama hehee pdahalnya dedulu bleh jerrrrrr hehehe...

19/6/06 12:14 PM  
Blogger NBK466 said...

Kalau terlebih2 sensitip tuh bukan lagi bulan mengambang tuh...dah masuk GERHANA BULAN..ha..ha..ha...

Ye lah...harap2 kita semua dijauhkan dari penyamun2 nie semua...

19/6/06 1:14 PM  
Blogger Shami said...

Ayu: Itulah sebab kita kahwin, hai lagi seronok kawin dari berkawan, he..he..he rugilah sapa hak tak kawin lagi..iskk..
Bersama selalu, ok nanti buleh erat kasih sayang....takut tak biasa buat camtu, dah
lama bosan pulak...ayu moga kita sesama jaga kasih sayang kita kat suami, sebab nak kejar syurga Allah bukan senang.

nbk466: Ekau tak rasa ker kala fidah bulan ngambang, itulah orang lelaki, ni bukan nak ambik paham, cubalah kalau Allah bagi kaum lelaki ni rasa kala bulan ngambang cam orang pompuan, ishh mesti haru, biru..ha..ha..ha

Iyelah moga begitu hendaknya, dalam keadaan terdesak, dan ekonomi slow cam ni, orang sanggup buat apa saja..utk dapatkan wang.

19/6/06 9:00 PM  

Post a Comment

<< Home