Wednesday, June 28, 2006

Wanita dan Kasih Sayang Allah

Semenjak 2 menjak ni aku memang layan blog habih sebab seronok post gambar...hilang kejap masalah, dan kerana itu jugak ramai kawan aku dapat, antaranya, azjie, sherin, simah, mama sara, malam ni aku terjah lagi blog orang.. antara zakiah dan yus..., kawan2 lama yang selalu berkunjung, dan dikunjung, syikin, ayu, kak lady, kak sya...............yang lain tu nbk, izhal, komato....dan abiumar...isteri anda juga adalah wanita....

Malam ni malam jumaat, tadi lepas solat maghrib, aku join husb ngajar budak2 ngaji ...lepas husb pergi surau aku sambung baca Yassin jap......dan lepas tu aku dah mengadap blog..dan inilah yang akan aku tulis agar kita semua dapat berkongsi.......

Memandangkan aku seorang wanita, dan ramai kawan2 aku wanita....marilah sama2 kita menghayati kasih sayang Allah.....kepada kita...seorang wanita...iaitu...

Apabila wanita menjaga sepenuhnya adab2 dan peraturan syariat yang telah diperuntukkan terhadapnya, maka Allah menyediakan jalan ke syurga dan bebas memilih mana2 syurga yang disukai, ..Sabda Rasullullah s.a.w, maksudnya:

" Jika seseorang wanita itu solat lima waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, taatkan suami dan menjaga maruahnya, pilihlah mana2 syurga yang ia mahu..." (H.R Bazzar).

Allah memberi kepada wanita jalan yang mudah untuk mendapat pahala. Manakala lelaki tidak disebut demikian. Tidak ada peruntukan yang sedemikian untuk lelaki. Oleh yang demikian, wanita sepatutnya bersyukur dengan tawaran tersebut. Dan disini dapat dilihat keadilan Allah kepada hamba Nya. Ada yang diberikan kelebihan disudut2 tertentu dan kekurangan pula disudut yang lain. Yang satu lemah disatu sudut, manakala memiliki kelebihan disegi yabg lain.


Kasih sayang Allah
Allah berlaku adil dengan meletakkan lelaki dan wanita ditempat masing2. Sesuai dengan peranan dan keupayaan masing2. Dan masing2 dinilai mengikut sejauh mana mereka mampu menjalankan peranan masing2. Disitulah jalan atau cara untuk merebut kasih sayang Allah kepada hamba-hambaNya.Oleh itu beruntunglah wanita kerana anda dilayan begitu istimewa oleh Allah di samping dipermudahkan jalan ke syurga. Begitulah keadilan dan kasih sayang Allah kepada wanita. Jangan sampai wanita lupa diri dan tidak sedar untuk mengasihani dirinya dengan melakukan pekara2 diluar kemampuan dan fitrah sebagai seorang wanita.

P/S: saya menulis ini adalah untuk peringatan diri saya dan juga anda semua...semoga kita, antara wanita2 yang dipeliharalah Allah....dan beroleh kasih sayangNya.......amin





9 Comments:

Blogger Mama Sarah said...

amin jua dari saya!

teringat2 hadis tu dibaca oleh Ustazah Dr Mashitah Ibrahim . "ketuklah mana2 pintu syurga yang ia mahu."

seronok kan? 4 syarat je wanita nak masuk syurga. isykh... kena banyak bagi nasihat lagi kat saya ni sebelum dapat mengetuk pintu syurga tu.

30/6/06 12:21 AM  
Blogger simah said...

amin...

peringatan ini memperingatkkan saya bahaya saya ni banyakkkkkkkkk lagi nak kena buat kalau teringin nak even kelip mata tengok syurga..thanks :0)

30/6/06 7:19 AM  
Blogger Sherin de Souza said...

Terima kasih atas peringatan kepada kami semua. InsyaAllah kita semua akan sama-sama mengikutinya. :)

Terima kasih Shami!

30/6/06 7:20 AM  
Blogger Ajzie said...

Aminnn moga Ajzie juga tergolong dalam org2 yg beroleh kasihsayang dan dipelihara oleh NYA. Aminn.

P/s
Terima Kasih atas peringatan kepada kami semua.

30/6/06 1:22 PM  
Blogger aNIe said...

Shami...moga kita ni sentiasa ingat mengingati...kerana memang itu tanggungjawab kita.

Kak lady pun macam shami jugak...kalau takde kerja memang layan blog..suka sgt baca cerita-cerita kengkawan blog...tak pernah jemu...melainkan kalau sibuk...memang buat random blog hopping aje

30/6/06 2:12 PM  
Blogger Mama Sarah said...

shami, as usual saya lari dari topic. cantik lah that pink rose. photo taken at your garden ke? cantik sungguh

30/6/06 3:30 PM  
Blogger Kiah Kardashian said...

hermh...senang mmg senang. Tapi tak sesenang yang disangka kan. Sebab kita ni mmg sentiasa digoda setan. Minta diperkuatkan iman...

Thanks kak shami for this reminder. Mmg seswai untuk wanita macam saya...:)

salam kenal;)

30/6/06 5:00 PM  
Blogger Shami said...

mama sarah, simah,sherin, adzjie, kak lady, dan zakiah..semoga kita sumer menjadi isteri yang solehah, ...kerana syurga kita dibawah tapak kaki suami kita,...semoga suami kita juga menjadi seorang suami yang soleh....juga hendaknya...sama2lah kita mencari ilmu buat bekalan dihari akhirat kelak....tiada yang kita bawa apabila mati selain, anak yang soleh, ilmu yang berguna, dan amal jariah kita....semoga kita sentiasa dirahmati Allah selalu...amin...


p/s mama sarah..tu pic bunga tu ambik kat taman kat googles..he..he..he, macam2 bunga ada....he..he..he, dulu memang saya ada tanam pelbagai jenis warna pokok bunga ros lebih kurang 15 pokok, pelbagai warna, tapi sejak mimi lahir..saya jaga mimi saja..mati habih pokok bunga ros saya.....saya memang minat bunga ros kaler ni....itulah..saya tak tahan tengok pokok dan bunga..he..he..


kawan2 nanti jom ler kita buat majlis ilmu kat blog tiap jumaat...he..he..he sapa ada masa, carilah...apa saja bahan, dari quran dan hadis untuk kita sama2 kongsi..he..he..

30/6/06 8:55 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

AMin...moga kita terpilih di kalangan mrk yang solehah dan bolh masuk mana2 pintu syurga yg kita kehendaki

tp ujiannya maha hebat ya Allah..moga kita tak terpedaya dnegan arus duniawi tanpa batas. amin.

1/7/06 3:09 AM  

Post a Comment

<< Home