Saturday, June 24, 2006

Harapan yang hidup dan yang mati

Hari ni sabtu aku kekelas quran tajwib macam biasa, dah hampir sebulan aku tidak hadir pertaman sebab aku uzur, kedua kerana kami bercuti kala cuti sekolah, kelas dibatalkan, ketiga pun masih suasana cuti sekolah, keempat, aku uzur lagi, hari ni barulah dapat pergi semula. Kawan2 merungut aku lama tak datang, ...apa nak buat, uzur...he..he...he..

Hari ni kami bertadarus macam biasa, dengan bergilir baca sorang sebanyak 2 kali. Selesai semua, tiba2 makcik milah, isteri pengerusi surau, mengeluarkan sehelai kertas, bertulisan jawi, dan minta ustazah tolong bacakan kepada kami semua yang berjumlah tak sampai 20 orang. (tak sempat aku nak membilang). Antara kandungan kertas bertulisan jawi ini adalah seperti berikut:

"Kasihanilah dan tolonglah arwah saudara mara "
orang yang telah mati sentiasa berhajat kepada doa untuknya

"Kenanglah daku dalam doamu"

Rayuan ini bukan sahaja terpancar dari hati dan orang yang hidup terhadap orang yang hidup, tetapi sentiasa dirayukan juga oleh orang yang mati.

Ini diterangkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Al Diyami Rahimullah( maaf kalau tersalah eja ) maksudnya:

Orang yang mati dalam kuburnya adalah seperti orang yang sedang tenggelam yang meminta pertolongan. Ia menunggu sampai kepadanya rahmat sesuatu doa dari anaknya atau saudara maranya atau sahabat handainya.

Apabila rahmat doa itu sampai kepadanya maka tidaklah terkira sukacitanya dan dirasainya rahmat doa itu lebih berharga daripada dunia dan segala isinya.

Sebenarnya hadiah orang yang hidup kepada orang yang mati ialah doa dan istiqomahnya.

Rayuan rohnya dengan suasana yang hiba dan menyebakkan hati.

Di dalam hadis juga diterangkan maksudnya bahawa roh orang2 mati datang beramai2 kelangit dunia pada tiap2 malam dan berhenti berdekatan bertentangan dengan rumah masing2 tiap2 satu roh antaranya menyeru berkali2 dengan suara yang hiba dan sayu katanya....

Wahai ahli rumahku! wahai kaum kerabatku dan anak2ku! wahai orang yang mendiami rumah kami, dan yang telah membahagi-bahagikan dan menerima harta pusaka peninggalan kami adakah sesiapa diantara kamu yang masih ingat kepada kami atau yang pernah memikirkan, kawan2 kamu yang sedang berada dia alam barzakh !

Kenanglah kami dan bantulah kami dengan doa2 dan amal2 yang soleh semoga Allah memberi rahmat kepada kami.

Setelah puas mereka merayu dan menyeru kembalilah kumpulan roh itu ketempat masing2 dan datang lagi pada malam berikutnya.

Jika ada yang mendoakannya kembalilah ia dengan gembira jika tidak kembalilah ia dengan sebak dan hampa.

Kedua2 hadis ini menerangkan setakat mana, berhajatnya orang yang mati kepada doa2 orang2 yang hidup sebab itulah kita diberi panduan di dalam Al-quran supaya tiap2 seorang sentiasa berdoa mudah-mudahan rahmat bukan sahaja bagi dirinya, ibubapa dan kaum kerabatnya, tetapi juga bagi umat islam umumnya yang hidup dan yang mati.

Ayat Al-quran, dirujuk : ayat 41 surah ibrahim, ayat 10 surah almashyar..
Jika simati orang salah maka doa itu dapat meninggikan darjatnya dan jika ia berdosa maka doa itu dapat menyelamatkan dia dari azab ertinya meringankan tanggungannya....

Semasa ustazah sedang asyik membaca tulisan diatas kertas, ini semua wajah kaum ibu yang hadir...sudah terkunang2 ada yang sebak, ada yang menitiskan air mata.....dan aku dapat lihat, ustazah, juga sama.....aku pulak tengelam dalam perasaan yang dapat dikawal kerana aku sudah berulang kali membaca pekara2 yang begini, tiba2 mak cik milah bersuara, anak mak cik kan baru meninggal hari tu....dan dalam sebak dia menangis sambil meluahkan perasaannya terhadap kami,....bahawa menantunya lelaki ingin berkahwin lagi, dia dah ada calon dan nak bertunang dan berkahwin dalam masa terdekat. Diia meluahkan persaan dia pada mertuanya mak cik milah sekeluarga, sebab dia mengadu ngan cik milah, malam2 bila anak2 dia tidur, dia rasa sunyi, tak ada orang nak bercakap2 dengan dia...lepas dia kahwin dia nak bawa cik milah dan suami serta anak2 pergi buat umrah....sambil lawat kubur arwah kat Mekah...

Mak cik milah meluahkan perasaannya pada kami, dia rasa sedih, arwah macam baru jer meninggal ( iaitu masa musim haji lepas baru ni. Anak cik milah ni mengidap kanser payu dara, entah macam mana dia dapat pergi buat haji dalam keadaan tak berapa sihat, lepas tu selesai buat haji semua, tiba2 dia jatuh sakit, dan masuk hospital kat sana, masa tu lagi 2 hari nak bertolak balik, semua keluarga tertunggu kat Msia, sampaikan bilik hospital pun dah ditempah untuknya sekembali dari haji nanti ,atas tujuan keadaan kesihatan dia ni, lepas turun kapal terbang kat KLIA memang dia akan terus dimasukkan kehospital...tapi Allah lebih sayangkan dia....dia tenat disana,...dan permintaan terakhirnya..adalah untuk bercakap dengan anak2nya...didalam telefon....waktu suaminya menelefon anak2 dan meletakkan telefon ketelinganya,...arwah sudah tidak mampu berkata2.....tapi masih boleh mendengar....suaminya meminta anak2nya...bercakap apa saja..kala itu dan dalam keadaan telefon masih ditelinganya arwah....menghembuskan nafas ...terakhirnya dengan air mata yang mengalir ...dipipi....sebelum matanya kemudian pejam....untuk selamanya. Semua ini diceritakan oleh menantu mak cik milah ...dan diceritakan oleh Pak cik kepada jemaah surau,..pada hari kematian arwah.

Tadi mak cik milah tidak dapat mengawal perasaan...dia menangis dan meluahkan perasaanya kepada kami, kami semua minta dia redha dengan semua yang berlaku, ni...dia ceriter lagi, arwah juga ada menulis wasiat, kepada suaminyanya....minta dia mencari pengganti seandainya dia meninggal kelak...dan wasiat tu ditinggalkam dipejabat....mak cik milah...tak dapat tahan perasaan dia.....dia sedih cucu dia akan mendapat mak tiri....dia takut cucunya itu diabaikan...ustazah menasihatkan mak cik milah, supaya redha, dan buang semua fikiran negative yang ada, dan doakan yang terbaik untuk cucunya semoga ibu yang baru nanti dapat menjaga cucunya dengan baik.

Setelah seketika, mak cik milah kembali tenang...dan tak menangis lagi.....harapan dia pada kami dan semua yang membaca apa yang saya tulis tadi, moga kita semua sentiasa ingat mengingati..disamping mendoakan antara satu sama lain baik yang hidup ataupun yang dah mati.


Kisah aku.........seorang isteri, yang mengharap dan mengimpikan untuk menjadi isteri yang solehah.....

sejak tok wan aku meninggal....dulu

Masa tu aku baru kahwin, aku terima husb aku kerana tok wan aku, ...penilaian tok wan terhadap husb aku, dan juga melalui mimpi2 aku yang memperlihatkan jodoh aku ini....walaupun sudah berkahwin beberapa tahun, aku masih tidak dapat melahirkan dan meluahkan kasih sayang aku secara terus terang, hubungan kami lebih bersifat sahabat, ada tolak ansur........ ada kasih sayang....dan ada sikit pendam memendam perasaan itu adalah kerana impian dan harapan aku belum kesampaian.

selama itu juga aku mengimpikan sebuah keluarga....dot..dot..dot dengan penuh harapan ...dan sabar...seiring dengan usia ...aku dan suami, akhirnya selama 10 tahun aku menanti, tanpa dapat meluahkan segala harapan aku terhadap sebuah keluarga yang aku inginkan, hanya kerana aku pasti husb aku memahami, cuma dia yang perlu mencari hala tujunya yang tepat.

Mungkin jua kerana waktu aku berkahwin aku terlalu muda lewat 22 tahun, dan dalam usia aku 27 tahun aku sudah mempunyai 3 orang anak, sebagai wanita berkerja, dan anak yang berderet, sedikit sebanyak ada badai yang terpaksa aku harungi.....dan kerana badai yang menimpa aku, semua orang lebih berhati2 dan memahami aku...yang diam, yang senyap, yang sabar, ...yang tidak cerewet dan ....bebagai lagi tapi masih ada hak dan perasaannya yang perlu dijaga.....perlu dikasihi, perlu disayangi.....setelah aku dengan tulus hati...memberikan segalanya kepada mereka2..itu

Kerana itulah, aku yakinnya aku bahawa Allah itu Maha pengasih lagi Maha penyanyang....setiap yang berlaku, pasti ada hikmahnya...untuk memberi aku pekara2 yang lebih yang aku ada 10 tahun yang lepas, dan hari ini segalanya sudah berubah, sejak kami memiliki rumah sendiri, segalanya bermula....kasih sayang aku kini adalah sebagai seorang isteri........ aku berhajat dan berharap untuk menjadi seorang isteri yang solehah, untuk suami aku, aku dah pun cakap terus terang dengan husb, semoga dia faham apa yang aku inginkan....sejak hari itu, perasaan aku lebih tenang, lebih tenteram.

Husb pulak, nampaknya lebih, memahami, dan lebih peka, terhadap permintaan aku. Kini aku lebih tenang dan senang dengan arah kehidupan keluarga aku....itulah impian aku...cuma harapan yang satu tu belum lagi kesampaian...menjadi tetamu Allah......di Masjidilharam.......Mekah., aku pasti semuanya itu ketentuan Allah.....aku hanya mampu berdoa ...masa dan ketikanya Allah yang akan tentukan...


Tiada rahsia atau tips, dalam hidup berumahtangga yang mampu aku berikan, cuma diri aku, selama hidup ini tidak pernah ...menganiayai sesiapa hatta menipu, atau, bersikap dendam ntah apa ....aku jujur dalam perbuatan dan kata2....dan ...segala harapan perjalanan kehidupan aku sedari kecil, sampai kini sudah aku pahatkan didalam hati sanubari aku, cuma liku2 nya yang perlu aku lalui dengan penuh sabar dan redha....andai aku leka, aku pasti kecundang, dan andai aku berjaya....semuanya indah belaka, walau pahit sekalipun, terpaksa aku lalui dengan sabar lagi tabah, tanpa sikit pun, ada dusta dan nista dalam hati......walau kadang syaitan itu sentiasa memujuk2 tapi cepat2 aku kembali ...ke jalan Allah....semoga kita semua muslimin dan muslimat dipelihara Allah dunia dan akhirat.....Allah sayang kita kalau kita sayang Allah.....amin

6 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

setiap kali saya nak bersalin selalu saya wasiat kat suami, kalau saya mati semasa bersalin, saya redha dia kawin lain. yelah, kita dah mati ni dahlah, yg idup kena teruskan kehidupan. cuma yg penting sedekah fatihah utk saya tak putus. saya doakn juga anak2 saya dpt pengganti ummi lbh baik drp saya andai saya mati.

utk m.milah tu, adatlah kebimbangan seorang nenek tkut cucu2 tk dpt jagaan ikhlas sorang ibu tiri..apapun ebrbaik sangka dulu dan doakan yg terbaik utk cucu2nya..

moga perkahwinan kita semua bahagia selamanya.

25/6/06 12:41 PM  
Blogger simah said...

Peringatan yg memang berguna..terasa insaf diri kejap..waa shami kira seorang yg patuh ngan orang tua rupanya masyaAllah

26/6/06 2:49 AM  
Blogger Shami said...

syikin: Kalau kita mati dulu, itulah yang patut kita buat, ...masa tu kita dah tak ada apa2 lagi, yang nak kita harap, cuma doa, sentiasa dari orang2 yang kita sayangi saja...

Tapi kalau kita masih hidup...he..he..he dia mampu, dia minta izin, ...he..he..he ..tanyalah diri sendiri, kalaulah Allah dapat tunjukkan akaun dosa dan pahala kita...he..he..he....Allah saja yang tahu.

Simah: Alhamdulillah saya memang seorang yang mendengar kata, apa pun saya nak buat dalam hidup saya, saya mesti minta izin ibu bapa ..dulu, sekarang ni dah kahwin dengan suamilah...tapi mesti jugak cakap ngan orang tua minta pandangan. Sebab dengan cara tu, moga doa dan restu mereka sentiasa mengiringi saya. Saya takut menghadapi kegagalan atas alasan saya membelakangkan orang2 yang berhak ke atas saya. Saya tak buleh terima kalau itu terjadi...

26/6/06 6:35 AM  
Blogger Ayu Mohamad said...

hmm saya pon mcm akak..apa bende pon mintak pandangan mak dgn abah.alhamdulillah hubby sy pon jenis yg mcm tuh.dia akan mintak pandangan abah dia dan juga mak abah saya.. insyaallah sy juga berazam untuk membentuk sebuah keluarga yg soleh..aminnnnnn..

26/6/06 1:56 PM  
Blogger NBK466 said...

Siapa kata dlm alam cyber takde 'majlis ilmu' kan?

26/6/06 5:23 PM  
Blogger Shami said...

Ayu: Elok sangat macam tu, sebab bila dah kahwin, tak bermakna kita ni, buleh buat apa saja ngan husb kita...tapi ngan keluarga 2 belah pihak kena bercakap, ..sebagai tanda kita menghormati pandangan orang tua,...kalau kita macam tu, esok2 anak2 kita pun macam tu jugak...kita juga akan tua bila masanya...
Alhamdulillah akak doakan impian ayu dan suami tercapai..

Nbk: majlis ilmu akan ada pada orang2 yang berkehendak walau dimana dia berada....

26/6/06 8:44 PM  

Post a Comment

<< Home