Sunday, July 09, 2006

Hatiku dilukai.......(siasat)

Inilah adalah sambungan citer entry yang lepas, hari sabtu aku kelas Quran Tajwib macam biasa,...sisa2 kejadian semalam ,masih terang dalam kotak ingatan kau, kepala aku ligat berfikir, aku cakap ngan husb, 2 kali dah maid kita buat hal, yang 1st kita dah hantar balik. Masalah orang kacau maid kita takan selesai kalau kita tak selesai dulu ngan mangkuk hayun indon depan rumah ni, esok2 kalau kita ganti yang baru, jadi balik kes macam ni. Aku bagitau husb rancangan aku, dia cakap ok.So aku merancang nak face to face ngan knab jiran aku, aku tipon tapi tak berjawap, lepas tu tak call balik pulak, kenaper pulak nih.

Lepas asar aku nampak dari tingkap atas rumah, kaknab keluar ngan maid dia, naik kereta,husb dia tak da ..sejak dari tengahari lagi. Bila dah jadi macam tu aku fikir balik, baik aku jumpa S sorang dulu kat taman aku nak kutip, maklumat dari dia pulak. Lepas solat asar, aku dan anak2 siap berpakaian sukan, kami berjalan, sambil ditemani oleh husb dan mimi yang jadi macam coach aku pulak mengikut ngan motorsikal kat belakang. Kami jalan jer jauh jugak, ....berlari tak boleh la badan berat...

Last sekali aku berhenti kat taman, tepat sangkaan ku S ada kat taman. Aku hampiri dia dan bagi salam, kat sebelah dia ada maid lain aku minta izin, supaya budak tu beredar aku nak sembang ngan S. Maka bermulalah sessi soal siasat aku, dan aku cuba duga, diri dia....

Aku: Asalamualaikum, boleh kita sembang sikit?

S: Waalaikum salam, boleh, mimi mana kak, R cuti yer kak bila dia balik sini ( Dia berbahasa dengan aku)

Aku: S macam nilah akak nak tanya, sambil keluar hp dari poket, aku tunjuk mssg kat dia,..S tau tak ini no tipon sapa..?

S: Ini bukan S punya, no hp, no hp S yang ni sambil dia keluarkan hp dia tunjuk kat aku, S tak tau saper punya, nih..(canggih jugak hp dia)

Aku: Ini mssg msk kat tipon akak malam hari tu, no ni no SC R, akak yang beli, akak tanya R dia kata kamu bagi dia pakai tipon kamu utk tipon orang..betul dak...?
(aku tengok mata dia, dah ada lingkaran merah..dah air muka dah berubah ..hati dia bergetar kut).

Ini mssg R utk bekas tunang dia..Ini ring2 kad ni , ( aku keluarkan tunjuk pada dia) S tau macam mana R dapat benda ni,..dengan jumlah RM100. Mana dia dapat duit sedangkan duit dia akak bagi kat tangan cuma RM50 lain2 akak simpan...S ada bagi dia pinjam ka? Ni macam mana nak guna Ring2 kad ni...

S: Ohh ya ..dia tak terjawap...dia bawa citer lain pasal diri dia, baik ler kononnya..dan dia kata dia yang tolong belikan ring2 kad tu kat R... cara nak guna macam ni...(sah dia ler tukang ajar..dia dah lepas cakap)...S tak der bagi pinjam duit..kat R.

Aku: Kamu tahu tak akibat kamu punya hp ni yang kamu bagi dia guna, ring2 kat yang kamu beli tu, dia asyik telefon jer,..asyik nak cuti jer..sampai tak sempat2..nilah akibatnya kalau kamu bagi ruang kat dia..R dahbuat masalah, saya yang menanggung masalah, awak tahu tak, saya berhabis ribu2 nak ambik maid...

Kamu pernah ajak dia masuk, makan, borak2 kat rumah majikan kamu masa kami pergi kerja kan....betul tak?..ada orang beritahu saya..

S: Ader, S cuma ajak makan rojak, hari tu...

Aku: Lebih dari tu kan, akak sendiri pernah nampak, tapi akak tak bising. Tapi lama kelamaan dah lain macam R sekarang ni, kerja pun macam haru biru sikit, dulu baru datang elok jer, tapi bila dah bercampur lain macam pulak, nilah pasal majikan kurung maid tak bagi bergaul.. dah bagi kebebasan ambik kesempatan pulak.

Hari tu malam masa akak tak da, R pergi rumah majikan kamu pasal tipon kan, ..betul dak?, ada orang bagitau kakak.

S: Siapa yang bagitau kakak..tanya dia hairan ?

Aku: Siapa bagitau saya kamu tak perlu tahu, tapi saya nak ingatkan, ini Msia, bukan kat indon masyarakat sini berbeza , inikan pulak kamu pekerja, suka2 hati buat hal..sendiri...ingat sikit, jiran keliling nampak semua perbuatan kamu berdua.

S: Sabarlah kak, saya kalau kerja elok saja, dari dulu tidak kurang atau lebih, sama saja, saya tak da masalah. Saya rasa tidak senang kalau kerana saya orang lain jadi masalah.

Aku: Itu kamu, orang lain tak macam kamu, tambah2 R dia lurus bendul, dia tak pandai bawa diri. Dia kat sini ada sedara. Lagi satu kamu pandai2 beli dia pakaian, betul dak..? untuk pengetahuan kamu, saya tiap2 bulan pergi shopping ada saja keperluan, R beli sendiri, kamu tak payah ler nak pandai nak berbelanja bagi pihak dia. (Muka dia dah lain..sebab memang dia jarang kaknab bawa shopping). Kamu juga nak ikut dia bercuti, betul dak...?

S: Sebenarnya dia yang kirim, ni dia pergi bercuti saya juga ada kirim dengan dia..tentang cuti tu dulu saja.

# (banyak kali maid aku cakap dia nak ikut)

Aku: Dia kata kamu yang pandai2 nak beli.... Saya nak ingatkan kamu, hal kamu ni menimbulkan masalah pada saya, R sekarang nak cuti sampai mengelupur atas tanah...tau.. ingat, jangan lagi nak memandai nak mengajak dia cuti, ker berbelanja, atau nak berborak, bertelefon dan sebagainya. Gara2 kamu bagi peluang dan ajar dia itu ini, dah timbul salah faham antara saya, sedara dia dan R. Macam sampah sedara dia buat kat saya dan suami..saya malu tau, orang cakap maid saya macam2..walhal ini juga melibatkan kamu...

S: Diam dengan muka dia yang selamba, macam rasa tak bersalah....

Kemudian aku berlalu meninggalkan dia....dah lega aku dapat cakap dengan dia, memang aku nak dia tau orang lain tau perangai dia ni.

Malam, lepas maghrib aku keluar ngan husb dan mimi pergi ambik R kat rumah sedara dia, oleh kerana jalam jem, kami sampai dah dekat 9.30 malam, sampai rumah dah jam 10.30 malam, dah berapa lama masa kami buang untuk ambik dia,....tapi kami terpaksa...

Masa aku jemput dia tu, aku tengok dia dari jauh, rasa macam tak nak tengok dah rupa orang yang dah melukakan hati aku, tapi apakan daya sementara nak tunggu yang baru aku kena sabar ....dalam kereta sepatah perkataan dia tak bercakap dengan aku, sampai rumah pun sama, kalut dia buat kerja...takut dia nak bertembung dengan aku, aku diam jer...mimi jer layan dia

Pagi aku pergi kerja macam biasa, tapi pagi ni aku keluar awal sikit, aku sampai ofis jam 7.30 pagi agenda aku pagi ni nak tipon kak nab, aku dah minta izin ngan husb, dan husb dah pesan apa nak cakap, jangan sampai menyakitkan hati orang, biar kita merendah ...

Aku tipon kak nab, lepas bagi salam ...aku citer satu per satu apa yang berlaku, yang kak nab tak tau...aku cakap kat kak nab, saya tak salahkan S tapi ini juga kerana hp S dan juga S membelikan R ring2 kad tu...jadi langkah R dah jadi panjang....dan tak menentu kerja dia....kak nab citer semua duit gaji S dia dah bagi, belum ni dia simpan. Kata S dia bagi kawan pinjam, tapi dia citer kat saya dia ada kirim R beli barang,..tak taulah barang apa....Ye ker shami,...ish..barang apa ha..entah ler kak..

Biar kak nab suruh S nasihat R,.. shami.Tak perlah kak, saya dan suami dah tawar hati, dah. Tak buleh nak bertolak ansur dengan orang yang mengelupur atas tanah kerana cuti..dan sikap zalim sedara dia tu.

Hari ni dia buat, bulan depan dia buleh buat lagi...saya tak mau jadi hamba dia...saya sedih sangat diri saya orang buat macam tu...habih macam mana kalau cari lain shami,....saya kena keluar duit lagi, kali ni saya nak cari orang dari Jawa timur pulak, takper saya keluar modal, nanti tolak balik gaji dia...

Kak nab saya minta maaf kalau saya ganggu kak nab pagi ni...saya nak kak nab tau maid saya dan maid kak nab berpakat2 kat belakang kita, ..saya ada bukti dan dia dah mengaku pada saya..., saya akan buat keputusan , saya tunggu biodata baru, kalau dah ada, saya terminate dia hari ni , hari ni juga saya masukkan permohonan baru, dalam 3 hari dah buleh lulus kalau tak da masalah, dan dalam masa 2 minggu orang baru dah buleh sampai dan lepas tu orang tu sampai saya dah buleh hantar dia balik ada masa senggang untuk kita hantar dia balik...ikut prosedur Imigresen....

Shami kalau dah shami hantar balik, nanti kita tanya S macam mana....( dalam hati..dah terlambat biarlah aku yang mengalah...bagi aku, ini masalah aku, maid aku yang tak pandai bawa diri....orang lain bermasalah, maid aku yang lebih2....kerana terpengaruh..)

Shami, nanti kalau shami, dah ada calon,...buat solat hajat dulu...kak nab buat macam tu...ye kak nab..terima kasih....Asalamualaikum...

Petang tadi aku balik kerja, R dan S kat padang permainan, pasti mereka berborak...biarlah aku dah tak ambik peduli...apa nak jadi, semoga selama tempoh ini anak aku dia jaga dengan elok...melainkan kalau dia yang tak nak bekerja lagi dia bersuara, masa tu ada ker tak da maid baru..aku akan terminate..dia....semoga Allah bersama aku...

Aku dah bincang ngan husb kalau nanti calon baru maid dah ada kita buat solat hajat...sebelum ambik dia...yelah...kata husb nanti kita buat....

Baba..kita zalim dak terminate dia...mama tak payah risau kita dipihak yang benar..jangan ragu2 lagi, teruk dia jatuhkan maruah kita depan sedara mara dia....kita macam tak dak hak..lansung kat dia....sudahlah..tu..yelah...mama ikut..aja..

Sekarang ni mama layan macam selalu...jer..cukup masa kita hantar dia balik...ok..






14 Comments:

Blogger Mama Sarah said...

ada tak undang2 kat msia yang kalau maid kerja kurang dari contract - kena bayar balik pampasan (or something like that?) kalau tak, naya lah majikan kalau asyik bertukar ganti maid.

11/7/06 2:21 AM  
Blogger Izhal said...

ya la mama sarah ada point bagus la... la ni ramai sangat dah maid ni dan macam2 hal depa buat... orang2 asing ni memang kena pantau sikit kalau tak mau negara tergadai akhirnya...

11/7/06 2:41 AM  
Blogger Sherin de Souza said...

Shami, mmg sherin paham sgt dgn cerita Shami. Sherin telah banyak belajar dari hal maid lama. Kita layan dia macam manusia biasa so benarkan dia berkawan etc. Tapi satu benda yg kita tak tahu ni Shami, mereka ni bila berkawan macam-macam boleh jadi. Maid kita mungkin baik atau lurus but kekawan dia kita tak tahu. Sesetengah tu ada contact dgn kontraktor ke etc. kawan maid sherin tu carikan boyfriend la untuk maid sherin. Belikan handphone wah macam disponsorkan lah. Satu hari, sherin masuk bilik dia nampak handphone tapi dia terus sorokkan. Lepas tu kami pun confront dia. Itupun kami cakap je, takda tengking-tengking kat dia.Lebih sejam dia tak mengaku shami... Sherin dah tak tahan terus cakap kat dia yg dia dah tak ingat kenapa dia datang kerja mula-mula dulu, dia tak ingat ke pada keluarga dia yg susah takda makanan nak makan kat rumah. Mereka harap dia bawa balik wang nak tlg keluarga tapi dia buat hal pula. Dia pun mengaku but perangai ok untuk sebulan sahaja lepas tu buat balik. Mengapa? Because dia masih kawan dgn maid tu dan maid tu jadi orang tgh antara dia dgn buah hati.Apa nak buat? Kami hantar dia balik.

MMg banyak wang habis but nak buat macam mana kan? kita tak tahu yg kita dapat tu baik ke tidak. Nampak gambar ok but dalam hati? hai..kalau nak cerita pasal maid ni mmg byk kerenahnya.. Shami, email la sherin if u need anything ye? sherin.almashor@gmail.com

Sabar ye... InsyaAllah Allah akan menolong Shami melalui dugaan ini.

11/7/06 2:35 PM  
Blogger simah said...

saya rasa shami buat keputusan yg betul.. just out of curiousity lahkan..banyak ker kalau nak apply utk tukar maid baru? mcm gaji diaorang tiap bulan pulak mcm mana? mahal tak? agensi tu mahal takdepa ambik? ..saya kan teroutdated sikit hal ni..saja tanya..

11/7/06 3:59 PM  
Blogger Unknown said...

Sabarlah kak shami. Saya pun setuju dgn ide mama sarah tu. Dah banyak kes dgr pasal maid buat hal ni kan. Patut ada lah protection sikit pada majikan kan.

11/7/06 4:45 PM  
Blogger Shami said...

Mama sarah: Tak der macam tu, saya dah check dah dengan imigresen, tak suka hantar balik....nak hantar, kena beli tiket tunjuk baru dapat memo check out. Levi hangus. Melainkan kalau fail fomema then levi, boleh continue, untuk apply baru nanti. Msia punya undang2 lemah..betul..

Sherin: Orang yang pernah ada maid jer boleh rasa macam tu...kan..kan..kan. tapi nak buat cam mana kena ambik juga, kesian anak2 tak mo duduk nusery lagi, tinggai kat rumah pulak takut tak selamat...pulak..tak der saper nak tolong tengok...tawakal saja..lah, tengah dok sabar ni, nak meninggalkan jejak kat kawan2 dalam blog pun tak der idea..

Simah: Mahal ler jugak, kalau kita ni banyak pakai duit...kalau egensi sekarang kena ada spare RM4k, gaji kalau indon RM4oo sebulan, ...3 bln tolak gaji...cuti 1 bulan sekali...
tengoklah mana dia datang...jawa ka, medan ka, sulawesi ka, pontianak ka, kalimantan ka...kos tambang mai, sogok kat sana masa buat pastport, macam2 lah..sebab tu jadi ribu2...sebab deper ni tukar nama atas pasport macam kita padam dengan luquid paper jer...tak der saper peduli, kat msia tak leh..semua no IC link betul dak...

Yus: Kalau ayah kita PM buleh kut..he..he..he

11/7/06 7:16 PM  
Blogger aNIe said...

Shami...mengambil maid bekerja dengan kita memang kadang mendatangkan masalah...sebab mereka orang luar yang nak kita bawa masuk ke dalam keluarga kita. Tapi kita terpaksa sebab kita tak berdaya....sabar ajelah Shami...betul kata kak Nab tu...bila dpt calon nanti buatlah sembahyang hajat. Satu lagi pesan orang...kalau ade maid jangan biarkan dia bercampur dengan member2 senegara dengan dia...nanti diorang panjang akal dan banyak kerenah...susah jadinya kita ni....

Kalau dapat yang baik alhamdulillah...

Moga nanti shami akan dpt penggantinya secepat mungkin...pegi hantar je dia balik Indon...menyusahkan orang je...

11/7/06 7:40 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

Moga segalanya selesai lepas ni. InsyaAllah, shami akan dpt yg terbaik.

agaknya kak nab terlepas cakap tak pada maid dia tu pasal shami nak terminate maid shami? camner agaknya reaksi maid shami kalau dia tau dia akan diterminatekan?

nampaknya shami kena pesan kat kak nab utk pantau apa2 yg mencurigakan ttg maid shami time shami takde kat rmh waktu kerja, yelah takut dia larikan diri ke bila terbongkar rahsia dia nak diberhentikan.

shami tau, cousin saya bagitau, kalau nak terminatekan maid, jgn bagi tau awal2..kalau tiket dia balik tu waktu petang, awal pagi tu baru bagi tau dia, kiranya dia tak de sempat nak buat hal lah, mcm nak larikan diri ke..

11/7/06 9:48 PM  
Blogger KAMATO said...

moga dapat yg terbaik

12/7/06 12:39 AM  
Blogger Ayu Mohamad said...

saya tak pernah ade pengalaman dgn maid nih tapi sy selalu dengar dan baca pengalaman org lain..

apapun sy doakan agar Allah permudahkan segala urusan akak.. ok?

12/7/06 9:06 AM  
Blogger Ajzie said...

Betul lah Sahmi, Ajzie ada dengar jugak dari agensi maid, masa tuh nak ambilkan maid utk ibu Ajzie sendiri. Kalau nak ambil maid better ambil dari Jawa Timur, tapi herga mahal dari yg lain. Pastu dia advise lagi cari yg pernah kerja kat rumah org sampai mereka abis contract. Means mereka tiada masalah lah tuh. Nanti ada maid baru better warning awal2, cakap Shami tak suka mereka duduk sembang2 dan borak2 dengan orang luar. Bukan apa, takut nanti kerja rumah tak siap dan apa2 lah. Kasi alasan yg munasabah. Bukan kita nak sekat pergaulan mereka tapi kena pantau gak kan kan.

12/7/06 11:30 PM  
Blogger NBK466 said...

Sementara dtg maid baru nie, minta2 Shami dijauhkan dari apa2 yg tidak baik dari R. Tiap insan ada batas kesabaran memasing...

13/7/06 12:20 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

This comment has been removed by a blog administrator.

14/7/06 1:08 AM  
Blogger Shami said...

Kak lady, syikin, komato, ayu, adjzie dan nbk, terima kasih untuk semua pandangan dan nasihat anda...

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, tetapi hanya kepada Allah mampu kita mengadu,dan memohon pertolongan dan hanya kepadaNya kita beroleh, petunjuk,...tunggu cerita selanjutnya...insyaallah ...

16/7/06 10:03 PM  

Post a Comment

<< Home