Friday, July 07, 2006

Nenek, Mak dan aku

Hari ni khamis, kerja kat ofis yang banyak itu dapat aku selesaikan tray aku kosong petang ni. Semua dah aku hantar untuk disemak. Di kesempatan yang ada aku teringat nak telefon mak dah 2 minggu aku tak tipon mak. Memang setiap khamis atau jumaat aku akan telefon mak...dan hari ni aku telefon lagi.

Aku: Lama aku tunggu tipon tak berjawap....akhirnya, telefon diangkat, hello ...

Mak: Hello,..sah suara mak,

Aku: Mak buat apa, lama sangat baru angkat telefon.

Mak: Baru sudah solat, ...ha..nenek kamu ada kat rumah, ...bla..bla...

Aku: Sapa yang pi ambik dia...? 2x

Mak: Bla..bla...bla...(tak jawap soalan)

Aku: Mak sapa pi ambik dia....?

Mak: Ayah dengan maklah....sapa lagi....

Aku: Macam mana, dah sihat dah ..?

Mak: Nenek kamu demam teruk, sakit usus dia tu tak baik lagi...bla..bla

Aku: Mak dah bagi ubat...., susu IgG tu,bagi dia minum tak?

Mak: Dah, semua dah...ubat dr ada , ubat kg pun ada mak cari... ? Dah ok sikit nenek kamu, cuma badan dia susut benar....

Aku: Hari ni mak masak apa ? nenek dah makan?

Mak: Mak masak, pindang ikan, sayur sikit, ikan goreng untuk nenek kamu. Nenek kamu ni tidur ja, siap sumer keperluan dia, dia tidur...lena sungguh macam orang letih sangat...

Aku: Eloklah tu mak, nenek letih sangat kut ...ada sesiapa datang melawat nenek kat rumah,..?

Mak: Ada, Mak tam kamu semalam datang jam 3 sampai jam 6 petang, sepupu kamu Kak Ta anak2 dan Wa kamu, pak lang kamu suami isteri. Pagi tadi Long kamu datang.

Duduk ngan mak tam kamu, makan tak pantang, demam pun dia tak perasan...tak terjaga nenek kamu.

Aku: Macam mana nenek kebilik air...? Nenek tidur kat mana? ok ker panas tak kat sana ?

Mak: Kena berpimpin, takut jatuh,.. ruang belajar adik kamu antara bilik mak dan dapur, senang orang nak datang lawat, ok tak panas ada kipas siling. Nenek kamu rasa badan dia sejuk...jer

Aku: Ayah mana, M mana ?

Mak: Ayah hantar S tuisyen, M dah masuk IKM, Ayah dan mak hantar minggu lepas, mak dah tipon dia, minggu ni tah ler dia balik ke tidak, buah durian dah luruh, ada satu pokok kat dapur kita tu, sedap isi dia....kamu bila nak balik...bulan 8 cuti sekolah kan...berapa lama?

Aku: Belum tau lagi anak2 sekolah, ....cuti seminggu, ( aku tak, dapat nak janji ngan mak sebab kena bincang ngan husb dulu).

Sebenarnya nenek aku ni bermasalah sebab usus dia tersumbat, dr kata macam ada ketumbuhan kat usus dia itulah dia tidak dapat nak membuang air besar...dengan sempurna, ...memandangkan usia dia pun dah lewat 70an jadi dr sarankan berubat cara lain, sebab kaedah pembedahan tak berapa sesuai..dengan usia dia...setakat ini dr ada letakkan alat bantuan iaitu macam paip ( aku tak buleh bayang macam mana rupa benda tu) untuk memastikan dia dapat membuang air besar dengan sempurna.

Mak: T kata dia nak balik kg malam ni, ader dia bagitau kamu? Dia Sms kat S (1)

Aku: Tak ada,...tak pa lah mak.....oklah lain kali tipon lagi, kalau sakit nenek berat tiponlah, kirim salam kat nenek,..asalamualaikum....

Mak: Mak diam...yelah..walaikumsalam.....

Dah lama aku suruh mak ambik nenek duduk rumah, senang mak nak jaga nenek, lagipun adik2 aku S (1) dan S(2) ada kat rumah buleh tolong bantu mak. Mak tak payah susah payah ulang alik ke rumah Mak Tam, kakak mak. Sebelum ni mak asyik merungut kat aku pasal dia tak puashati, kakak, abang dan adik dia jaga nenek.

Aku rasa macam tak tahan dengar mak merungut kat aku, aku cakap kat mak....mak, nenek tukan mak..kepada mak, kenaper mak kecoh pasal orang lain..tak pandai jaga nenek..kalau mak bawa nenek balik rumah kan senang,...biarlah deper tu, kalau mak sayang nenek, mak bawa dia balik kat rumah kita, mak jaga elok2...biarpun kita berhabis duit, mak kan ada anak2 yang boleh bagi duit kat mak, tak payah mak risau.

Mak kita satu saja kat dunia ni, kita tak buleh beli....mak aku terdiam bila aku bersuara macam tu....dah lah tu tak payah fikir masalah Pak lang, Mak tam, Pak cik, Wa dan sesiapa lagi. Yang penting sekarang mak kena buat sesuatu.....kalau mak fikir masalah dorang buat pening kepala saja.....k....

Itulah perbualan aku dengan mak 2 minggu lepas.Hari ini...akhirnya mak buat tindakan yang betul.....harapan ku, semoga bila bersama mak, nenek kembali sihat....dan semua keperluan nenek terjaga....

Kepada Allah aku bermohon, semoga kesihatan nenek pulih seperti sedia kala, semoga Allah panjangkan usia dia, semoga Allah meringankan kesakitannya, semoga dia tabah menghadapi ujian Allah ini..amin


Bersama ini aku titipkan sebuah syair buat seorang yang bergelar ibu.......

Ibu adalah madrasah
Jika anda mempersiapkannya
Anda mempersiapkan generasi
Yang berakar cemerlang

Ibu adalah taman
Jika dirawat dengan siraman air
maka akan tumbuh hijau dan rendang

Ibu adalah guru para guru yang pertama
peninggalannya banyak bertebaran
di pelbagai kawasan dengan cemerlang

Sesungguhnya syurga anak dibawah telapak kaki seorang ibu.......
Seorang ibu dapat menjaga ramai anak tetapi anak2 yang ramai belum tentu dapat menjaga seorang ibu...

7 Comments:

Blogger Kaklong Syikin said...

betul tu, ramai anak blm tentu dpt jaga mak n bapak bila tua nanti, terutama anak2 perempuan, sbb anak perempuan dah ada tangggungjawab utama pada suami. nak tolon keluarga sendiri pun kena minta izin n redha suamikan.

pandai shami bersajak rupanya :)

7/7/06 3:18 AM  
Blogger Sherin de Souza said...

Rindu Sherin pada arwah mak.....

7/7/06 9:56 AM  
Blogger Mama Sarah said...

a'kum shami. lama rasa tak berblog. ni dtg jenguk. bnyk nak kena baca balik nampaknya.

anyway, doa saya juga agar nenek shami cepat sembuh.

7/7/06 5:30 PM  
Blogger simah said...

betul..saya setuju dengan last line tu shami.. seorang ibu boleh jaga ramai anak tapi seorang anak tak boleh jaga seorang ibu..itu ada lagi yg cakap ibu dia menyusahkan dia lagi..

hopefully dengan nenek shami dah dijaga oleh mak shami..insyaAllah nenek shami pun akan lebih terjaga dan mak shami pun akan lebih aman..

7/7/06 6:44 PM  
Blogger Shami said...

Sherin: Rindu,.. hadiahkanlah ibu sherin, doa dan juga bacaan ayat2 suci AlQuran buat dirinya disana, ...sedey...

Mama sarah: waalaikum salam, Shami, 2 3 hari ni sibuk sikit..he..he, ada masa shami akan kunjungi semua kawan shami.. kadang2 singgah jer tak sempat tinggal pesan.Terima kasih doakan nenek shami, moga keluarga mama sarah juga sihat walafiat..

Simah: Hendaknya begitulah , ..moga kita semua akan mennjadi anak yang soleh kepada emak dan ayah kita...

8/7/06 1:05 AM  
Blogger NBK466 said...

Syair ni sesuai diberi tajuk ' Dari seorang ibu kepada seorang ibu dan ibu kepada ibunya..' (berapa banyak 'ibu. daaaa...)

10/7/06 12:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... » » »

1/3/07 2:07 PM  

Post a Comment

<< Home