Wednesday, August 23, 2006

Salam ulang tahun, aku dan ramadhan

<>Malam ini aku kembali menulis lagi, semua kawan2 yang dekat dihati aku lawati, ada yang kutinggalkan jejak dan ada yang belum berkesempatan,...demi mengejar masa yang hampir jam 12.30 malam, aku ...terasa benar ingin menulis.....
<>
<>Aku dan Ramadahan

<>Ramadhan tahun lepas, amat bermakna buat aku,
<>Ramadhan yang lepas aku berasa sangat lapang kerana ibadah sebulan itu setelah sekian lama aku tidak berkesempatan
<>Ramadhan yang lepas juga membuatkan aku bagai tidak sabar menantinya saat ini
<>Ramadhan yang lepas menjadikan Rejab dan Syaaban indah kepadaku....kala ini
<>Ramadhan yang lepas menyiapkan diriku untuk melakukan ketaatan dan berterusan dalam menjalankan ibadah
<>Ramadhan yang lepas menjadikan aku bersemangat meningkatkan iman, ilmu dan amal serta tingkah laku yang baik kepada yang terbaik
<>itulah aku dan Ramadhan.....

Ramadhan mungkin menyimpan seribu pengalaman yang pahit dan manis kepada kita semua, terpulanglah kepada, kita sendiri..untuk mentafsir dan mengemudikan arah hidup kita semoga tidak lari dari syariat Allah....


Berbagai cerita aku baca melalui blog kawan2, sesekali mengundang senyum dan tawa kepada kepada diriku, itulah peneman aku selama ini. Hidup kita diusia aku sekarang, mengundang pelbagai pekara untuk difikirkan, selebihnya, menilai akan layak atau tidak kita sebagai muslimah untuk mengharunginya, siapalah kita untuk mendidik, siapalah kita untuk menegah...haruskah cahaya iman itu dibiar datang sendiri pada mereka, tanpa perlu didesak. Harapan dan doa yang tidak pernah putus, kupohon kesejahteraan untuk mereka agar mengingatiNya...inilah harapan ku untuk semua ...saudara, sahabat...rakan dan taulan walau dimana jua berada....


<>
<>
Salam ulang tahun untuk Suami~abang dan Baba

Suami seusia perkenalan kita tidak pernah aku meluahkan kata, atau madah untuk mu
Malu atau apa sebenarnya yang telah menutup kemas mulutku tanpa sebarang pengucapan terus dari aku, walau ada cuma kad2 ucapan suatu waktu dulu
cuma tindakan dan perlakuanku saat ini kuharap dapat mentafsirkankannya kepadamu
Tanggal 20hb Ogos, ini ingin aku mengucapkan selamat ulang tahun kelahiranmu yang ke 36 semoga engkau dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, dan beroleh kebahagian bersamaku,
walau kadang kelemahanku menghambat dirimu...moga kemaafan sentiasa bersamamu
kerana aku yang tidak pandai untuk bermadah, dan berhelah didalam berkasih sayang......


P/s: Apa dah aku melalut malam2 buta ni, kalaulah dia membaca apa yang aku tulis saat ini, mau dia senyum sumbing dan aku yang termalu kerana tidak tahan melihat senyuman itu...tapi dia dah tido....selamat...he..he..he siapakah dia itu....

11 Comments:

Blogger simah said...

melalut berisi ok la tu... :0)

23/8/06 5:45 AM  
Blogger Ayu Mohamad said...

heheh akak.. takpe kalo cik abe baca mesti berbunga2 hati nya :)

23/8/06 10:38 AM  
Blogger NBK466 said...

Selamat menanti kedatangan Ramadhan yg mulia & Selamat jua buat suami, abang, baba dan dot dot dot..he..he..he..

23/8/06 2:31 PM  
Blogger Sherin de Souza said...

A'kum Shami. Selalunya kalau tulis malam-malam mesti romantic sikit.:) Terutama sekali kalau tulis ucapan selamat hari lahir kepada orang yg tercinta. Selamat menyambut hari lahir kepada suami Shami!

Selamat Menanti Bulan Ramadhan!

23/8/06 8:23 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

Ramadhan makin menghampiri..

Moga panjang umur suami Shami untuk beramal ibadah n menjaga kalian anak berank. murah rezeki utk menyara keluarga n bahagia rmhtangga n semarak cinta kalian hingga ke akhirnya. amin

23/8/06 8:56 PM  
Blogger Izhal said...

happy birthday la kepada tuan hubby shami :) kami doakan panjang umur murah rezeki dan diberkati hidup dunia akhirat... amin...

23/8/06 10:14 PM  
Blogger Shami said...

Simah: Melalut tengah malam...itulah jadinya...he..he

Ayu: Memang ler berbunga, ayu sampai daun pun tak nampak..hi..hi. siang tadi, akak kat pejabat, dia 1/2 day, baru pukul 2.30 petang dia dah tipon tanya bila nak balik rumah....he..he

Nbk: Terima kasih, ekau pun apa kurang nyer,...fidah tu jaga elok2..jgn nak mengendeng ina mawi lak...pantang ...he..he

Sherin: terima kasih, sama2 kita menanti ramadhan, masa tahun lepas masa tazkirah, sempat ustaz tu cakap, tahun ni kita menyambut ramadhan dengan gembira..adakah tahun akan datang kita masih ada lagi di dunia ini semasa bulan ramadhan...tak leh tahan..sedih..menitik air mata....

Syikin: terima kasih, semoga kasih kita sekeluarga sama2 marak..jangan sampai terbakar hangussss...he...he..he lawak jer

Izhal: Terima kasih jugak....doa saya moga awak sekeluarga juga begitu..hendaknya....amin

23/8/06 11:47 PM  
Blogger simah said...

eh terlupa nak ucapkan selamat hari lahir kepada suami shami....semoga semuanya selamat n selamat....

24/8/06 5:01 AM  
Blogger Mama Sarah said...

waaaaahhhh romantik gitu!!!

sungguh pandai bermadah. bertuah cik abang tu. boleh bayangkan para suami senyum baca nukilan si isteri sebegini. hehehe.

tak sabar menanti ramadhan.

25/8/06 2:33 AM  
Blogger Shami said...

Simah: tak aih...saya pun lupa jgak nak ucap hppy birthday kat dia hari tu...puas saya tgok dia macam nak bagi hinz jer dah siang baru ingat...teruk betul..itu yg buat dia..bengang..selebihnya saja saya buat2...hi..hi hi tapi dah belanja dia dinner malam tu sebelum pi sarawak....kira sambut birtday dia ler tu...

mamasarah: Romantik ka saya ni...ish..dalam menulis yer kut tapi bila berdepan diam jer...10 tahun kawin pun tak buleh ucap sayang..atau cinta kat dia depan2...kelu...he..he
tak taulah kalau orang lain...bila tanya kita angguk jer...mahal kut...ucapan tu nak keluar dari mulut saya..ha..ha..ha

Mamasarah pulak cam mana?..lagi hebat kut...boleh korek sikit camner buleh kawin ngan husb,...(nyibuk betul hari tu simah...he,..he.hhe dah saya tanya)

25/8/06 7:13 AM  
Blogger Puteri Satu said...

hepy besday untuk hubby shami...panjang umur murah rezeki...

puteri pun tak sabar nak sambut ramadhan...bila hampir bulan ramadhan...rasa sayu..dan rasa rindu pada bulan yg mulia tuh...

25/8/06 10:11 AM  

Post a Comment

<< Home