Thursday, August 10, 2006

Pemergian tok cik (1)

Ahad malam lebih kurang jam 2.30 pagi aku terjaga untuk bangun sahur, kebetulan isnin ni aku memang niat nak posa sunat, bila dah bangun tu biasalah hp tu mesti dibelek, kut2 ada miss call ker mssg ker, takut ader emergency, ...bila dah tengok sah ada, T mssg, tok cik ( adik atuk lelaki aku) meninggal malam tadi, kat hospital kat Kulim, patut ler hati aku rasa tak sedap sejak semalam, walau tak sempat balik, dikejauhan ini aku sedekahkan Al fatihah untuk nya, Ku Mahani Bt Ku Kassim semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang berimam.

Tok cik aku diserang darah tinggi mengejut, kata sedara dia sejak 2 menjak ni dia makan ikut suka dia jer, terutama, seafood petang tu dia beborak dengan kawan2 dia, kebetulan kaum nenek, yg dah tak bersuami, lagi dia rasa pening, lepas tu deper papah dia masuk rumah, kebetulan dia tinggal sorang, sementara tunggu anak dia datang, kebetulan rumah anak pun tak jauh dari rumah dia, bila dah bawa kehospital, dia terus pengsan, dalam pengsan tersebut air matanya tak henti2 mengalir sampaikan terpaksa berulang kali dilap....akhirnya dia nazak dan meninggal malam tu lebih kurang jam 8 malam.

Aku ceritakan sikit kisah tok cik aku ni, dia dah tak bersuami, arwah suami dia meninggal mengejut kerana terkena santau, tak tau sapa yang buat, cuma bila di siasat beberapa bulan sebelum kematian arwah, tok cik cerita, arwah ada mengetahui satu kes pecah amanah, yang membabitkan kerani dipejabatnya yang telah menyalah gunakan sejumlah wang milik sekolah kebetulan arwah Guru Besar. Itu saja, tak der berselisih faham dengan orang lain, dia kata sejak dia tau kes pecah amanah tu, rumah mereka selalu ada benda pelik2 berlaku, kebetulan arwah tinggal kat Quaters cikgu kat kawasan sekolah.

Pada aku tok cik sedih sangat dengan kehilangan arwah, 2 hari sebelum arwah meninggal dia ada tipon bagitau nak datang rumah aku kat kg sebab rasa tak sihat, bila cek kat dr tak der masalah, tapi batuk dah berpanjangan bermacam jenis ubat dah makan tapi tak hilang jugak, last sekali hari sabtu, hari tu arwah datang dengan tok cik tapi dalam keadaan dah terhoyong hayang, bila sampai terus baring kat tilam di ruang tamu, kata tok cik tadi masa bawa kereta dah melelong itu pun ikut jalan lama dari kulim sampai ke Jitra, takut berlanggar, itulah lambat sampai. Arwah berkeras nak kerumah aku jugak, sebab dia rapat dengan tok wan aku yg lelaki tu. Dari jam 2 petang sampai 6 petang setiap 30 minit arwah akan muntah darah sebanyak 1 gayung, kejap buang air besar, tak der najis, cuma ketulan darah merah jer...

Arwah masa tu buleh cakap lagi tapi dah lemah, sesekali dia minta air untuk minum, jiran2 sedara2 dah penuh kat rumah masa tu, setiap kali arwah muntahkan darah, terasa, ngeri dengar, cara dia muntah, masa tu kami belum syak apa2 lagi, tpi dah rasa pelik, kebetulan ada kawan, pak cik aku dari Mekah datang bercuti kat rumah, dia minta dia tolong tengok kejap, nak tau apa puncanya. Kawan Pak cik aku ini orang siam, tapi dah lama menetap di mekah, dia saja datang melawat kawan dia....orang nyer kuat agama, bila dia tengok, kemudian dia baca sesuatu kat air bagi arwah minum, lepas tu dia minta 2 keping halia, dia tekupkan kat hidung arwah sambil mulutnya membaca sesuatu bila dia ambik balik, dia tunjukkan kat kami semua, dia cakap arwah ni dah terkena santau, ini bukti dia, habuk2 cebisan benda tajam....warna hitam..bila dia beredar, kat ruang tamu satu lagi, kebetulan aku ada kat situ, dia berbincang dengan dengan tok wan dan sedara lelaki lain, dia cakap arwah ni dah peringkat teruk, dia cuma mampu kurangkan ajer, tapi tak mampu pulihkan sepenuhnya, kena cari orang yang pandai, untuk berubat. Petang tu arwah dah tenat, sedara sumer minta bawakan kehospital, konon untuk berbuat sesuatu supaya arwah bertahan, bila sampai hospital keadaan tetap sama, malah pelbagai dr dah buat tapi tak der kesan arwah ni mengidap penyakit lain , semua normal tapi muntah darah, dr minta berubat cara kg kata dia ini bukan penyakit biasa, tapi semua dah terlambat, kebetulan masa untuk arwah dah sampai, arwah pergi mengadap Allah malam itu juga. Pada mula memang keluarga aku tidak setuju bawa arwah ke hospital tapi tok cik berkeras, sebab ader sedara dan anak2 dia yg tak puashati, nak juga cek dengan dr, kami ikut jer kemahuan deper. Itu keputusan mereka. Tapi kuasa Allah mengatasi semuanaya, ajal maut ditangan Nya . Kita hanya mampu berusaha.

Berbalik kepada kisah tok cik aku yg perempuan ni, sejak arwah tak der, hidup dia kesunyian, kerana kematian arwah mengejut, tahun berikutnya dia pergi menunaikan haji, dan setiap tahun lepas tu dia akan pergi buat umrah, dengan hasil duit pencen suami dia. Last sekali aku pergi melawat dia, aku tengok kat dalam bilik tidur dia , ada semua gambar moyang aku, (mak ayah dia), suami dia dan anak2 dia 2 orang pereumpuan semua gambar hitam putih, gambar dulu2, aku rasa dia tentu rindukan mereka tu kebetulan dia tinggal sorang, anak dia dua2 perempuan, 1 tinggal tidak jauh dai rumah dia, 1 lagi kat Terengganu. Dia tak nak ikut anak2 walaupun diajak. Dia tetap ingin duduk dirumah dia sendiri. Dulu masa arwah suami ada tok cik aku ni memang seorang yng berhias baik rumah maupun diri dia, tapi sejak kematian arwah dia dah berubah, dia duduk dalam keadaan sederhana saja, lebih banyak buat ibadat....


bersambung...............

Hari ini 13/8 aku ingin habiskan cerita aku tentang tok cik, sebenarnya banyak kenangan aku dan tok cik, baik yang manis maupun yang masam, tetapi semua itu lumrah, kita manusia biasa tidak terlepas dari melakukan salah silap, walaupun begitu, tok cik tetap dalam ingatan, kerana suatu waktu dulu, dia pernah melayan aku dengan baik,...sekali lagi Al fatihah untuk dia......

4 Comments:

Blogger Sherin de Souza said...

A'kum Shami. Sherin ucapkan takziah di atas pemergian Tok Chik Shami. Al fatihah..

10/8/06 8:41 AM  
Blogger Mama Sarah said...

AL fatihah...

10/8/06 2:16 PM  
Blogger Kaklong Syikin said...

ya Allah, na'uzubillah, jgnlah kita kena santau...

11/8/06 1:13 AM  
Blogger Shami said...

Terima kasih, untuk sherin, mamasarah...
Syikin, ajal maut ditangan tuhan...setiap yang berlaku ...ada hikmahnya, semoga kita sentiasa memperbanyakkan amal ibadat, dan sentiasa dilindungi Allah hendaknya....amin

14/8/06 7:46 AM  

Post a Comment

<< Home