Friday, August 18, 2006

Solat Hajat ,Sensitif, Al quran

Program surau ~ Solat hajat
Malam ni malam jumaat, surau kat rumah aku ada program solat hajat sempena peperiksaan UPSR, majlis ni dibuat atas permintaan sekolah Kebangsaan Bukit Rawang Jaya, iaitu sekolah anak2 aku.Tiap2 tahun majlis ni dibuat. Hanya tahun ni aku berkesempatan untuk hadir. Lepas ngajar budak2 ngaji quran baru kami kesurau. Sebelum singgah surau sempat pergi ambik along kat kelas tuisyen tak jauh dari surau. Aku hadir masa solat isyak, solat sunat , pas tu baru solat hajat, kemudian membaca yasin beramai dan dikuti tahlil dan doa terhadap hajat kami semua yang satu itu sempena anak2 menghadapi peperiksaan UPSR, moga berjaya hendaknya, selebihnya doa untuk semua. Walaupun anak2 aku belum lagi nak ambik periksa, moga apa yang didoakan oleh ustaz F lekat ke hati anak2 aku...dan juga muslimin dan muslimat yang hadir, memang bila ustaz F baca doa, dan terjemahkan sekali, doa tu, pasti kami semua menitiskan air mata, tak ketinggalan aku...meleleh2 air mata ...sayu rasa hati, rendah rasa diri, didepan Allah ...berdoa macam tu....moga doa kami malam ini dimakbulkan Allah hendaknya..amin.

Sebelum bacaan Yassin semua anak2 yang akan mengambil peperiksaan disuruh kedepan baik lelaki maupun perempuan, kemudian sesiapa yang membawa botol yang berisi air juga di suruh bawa kedepan, air tersebut akan digunakan untuk minum, dan membasuh muka anak bila hendak kesekolah, para ibu juga buleh menggunakan air itu untuk masak nasi, semoga hati anak2 terang dan tenang menghadapi peperiksaan...moga apa yang anak2 belajar mudah diterima.

Sensitif
Kenalah pulak minggu ni memang aku rasa sedih sayu, maklumlah bulan mengambang baru jer lepas rasa sensitif tu menjadi2 pulak, lagi husb aku kena pergi Sarawak selama seminggu, sempena hari kemerdekaan, minggu depan, itu yang menjadi2 sensitif ni, tak pernah aku nak kena tinggai selama 1 minggu, itu yang sedey sangat ni, ....dalam diam2 ni aku pujuk hati aku sendiri, tapi kekadang masa kat ofis bila dah lepas waktu asar tu, mulalah air mata aku meleleh2, ....macam sedih sangat....teruk betul....sensitif aku ni....Ya Allah, sabarkanlah hati aku ni.....

Balik rumah pulak kekadang rasa macam nak merajuk pun ada...bengang nak kena tinggai lama ...husb ajak ikut...mana boleh seminggu anak2 mana nak letak....tak paham ker...saja nak mengusik aku nih....lepas tu dia sibuk citer program sebelah pagi jer petang dia dan kawan dah plan nak kesana kesini, ni yang buat aku tambah bengang ni.....dulu masa aku ada trip ofis sampai ke vietnam, sarawak, dia tak bagi ikut sebab staf saja husb tak leh bawa..kalau bawa tambang sendiri, dia tak nak, dan dia tak kasi aku pergi....sekarang bukan main lagi..bila dia dapat pergi...relaks jer....( dengki ker..aku ni..apa kes...nih..melalut jer )

Sorry ler kengkawan , malam ni aku nak meluahkan perasaan sedey aku ni, takut berkarat kat dalam hati..pulak. Lepas balik surau ni rasa lega sikit hati aku....sampai rumah rasa macam nak menulis pulak....

Isi dan petunjuk Al quran
Kitab suci Al quran berisi ilmu, hikmat dan petunjuk berkenaan dengan kepercayaan , peribadatan, kemasyarakatan, pemerintahan, hukum cerita dan berita untuk pengajaran, pendeknya menrangkumi seluruh aspek kehidupan,

Hanya dengan Al quran, Nabu Muhammad saw memompin umatnya sehingga dalam waktu yang singkat, dapat menciptakan perubahan besar tiada bandingannya dalam sejarah umat di dunia. Bangsa Arab yang sebelumnya bangsa terpencil sebagai pengembala unta dan domba, yang selalu berpecah belah dan berperang sesamanya dibawah pimpinan Rasulullah saw menjadi umat yang kuat dan bersatu bagai beton yang tidak bisa dipecahkan, bahkan bangsa Arab menjadi pemimpin bangsa-bangsa di dunia.

Begitulah dari dulu sampai kini Al quran dapat memberikan bombingan kearah kemajuan, peradaban dan budaya yang tinggi.

Dalam sebuah hadis digambarkan isi kandungan Al quran yang maksudnya:

"Ali bin Abu Talib r.a menceritakan bahawa dia mendengar Rasulullah saw bersabda: " Nanti akan terjadi fitnah (kekacauan)" . Ali bertanya " Apakah jalan keluar dari kekacauan itu ya Rasulullah?" Nabi menjawab: Kitab Allah (Quran) . Didalamnya terdapat berita orang2 sebelum dan sesudah kamu, hukum ( peraturan) untuk menyelesaikan perselisihan diantara kamu. Quran itu perkataan yang tepat (berisi) bukan senda gurau, ( omong kosong). Siapa yang meninggalkan ajaran Al Quran karena takut penguasa nescaya orang itu akan dibinasakan Allah.

Siapa yang mencari petunjuk selain, dari Quran nescaya akan disesatkan Allah. Quran itu tali (hubungan yang teguh) dari Allah. Pengajaran (peringatan) yang penuh hikmat, jalan yang lurus (benar) Kemauan tiada akan sesat apabila mengikutinya lidah tidak akan keliru menyebut apabila menurutinya. Ahli ilmu tiada bosan untuk tetap, mempelajarinya .Tiada usang karena dibaca berulang-ulang dan keajaibannya tiada habis-habisnya.

Ketika jin mendengar Quran, sampai mengucap:

" Sesungguhnya kami mendengar Quran sangat mengagumkan, memimpin kepada kebenaran, lalu kami mempercayainya"

" Siapa yang berkata menurut Quran , dia mengucapkan yang benar siapa yang menurut Al quran dia akan memperoleh pahala"

" Siapa yang menghukum mengikut alquran dia bersikap adil,

"Siapa yang memanggil kepada ajaran Quran, sesungguhnya dia dipimpin ke jalan yang lurus.

(Diriwayat oleh Imam Ahmad dan hakim)

Selamat berhujung minggu......



11 Comments:

Blogger Mama Sarah said...

terima kasih di atas peringatan membaca alquran tu. dan bab husb berjalan dgn riang ria tu... hehe, saya tumpang merasainya ok?

18/8/06 4:20 AM  
Blogger Puteri Satu said...

1st time visit blog ni....salam perkenalan...ciannye kena tinggal ngan hubby kan....aduh..mesti rindu giler....

18/8/06 12:51 PM  
Blogger Sherin de Souza said...

Terima kasih kerana sudi mengingatkan kami tentang perihal keagamaan ni. Cukup sesuai untuk hari Jumaat yg mulia ni. Mmg kalau suami takda rasa lain kan? Takpa la, ini dugaan untuk mengeratkan lagi hubungan kalian berdua. :) Take care.

18/8/06 5:40 PM  
Blogger Shami said...

mamasarah: waaaa ..jelous bila dia dapat pergi jalan2...he..he..he, yang lebih tu sebab tak der kawan beborak kat rumah....
Sama2 kita memperingati antara satu sama lain...

Puterisatu: Salam kenal, datanglah lagi, jangan serik..he..he..he memang rindu, buat do no jer tak leh layan..sangat..he..he

Sherin: sama2 kasih, itulah kewajipan kita untuk saling mengingati..untuk pekara2 yg baik dan menjadi kewajipan kita umat islam.....seluruhnya...

Suami tak der, begitulah rasanya...apa pun kena sabar, jangan ikut perasaan....he..he..he..cakap buleh, rasa..sendiri mau nangis...jer...

19/8/06 12:55 AM  
Blogger Kaklong Syikin said...

alahai shami, siannya kat awak. saya pernah kena tinggal 1 minggu gak. ayoyo..tensen tul tak nampak dia dpn mata, masuk hari k 4, apa yg dibuat semua tak kena. saborlah ya.

tq atas info Quran tu.

19/8/06 2:34 AM  
Blogger Izhal said...

satu peringatan yang baik... thanks...

21/8/06 12:59 AM  
Blogger simah said...

mintak maaf la shami dah lama tak jenguk blog shami..baru ja saya balik dari berendam ni..

sabar jer la yea...seminggu kena tinggal...

eh nak tanya satu soalan...ilmu agama shami ni mendalam saya tengok...shami ni dulu sekolah agama ker atau memang ini hasil didikan keluarga?

21/8/06 4:10 AM  
Blogger Ayu Mohamad said...

tima kasih kak shami share pasal al Quran itu...
oo cik Abe nak tinggal seminggu yer :) takpe lal kak.. sabar yer.. nanti bila dah balik semula ke KL baru la akak rasa amnisnya.. percayalahhh.. :)
take care kak shami

21/8/06 12:17 PM  
Blogger Shami said...

Syikin: Ni tengah kontrol relax buat do no jer....he..he..he, ingat dia tak der buleh layan blog lama skit...hi..hi

Izhal: Sama2 kita ingat mengingati...

Simah: Berendam kat mana simah..he..he..he kena sabar...hi..hi..
Saya bukan sekolah agama, biasalah orang kg, mesti penuh adat ketimuran, bab agama itu kesedaran sendiri, ...banyak hadiri majlis ilmu dan banyak membaca, sejak dari kecik sampai sekarang..he..he..he,

PB: itulah yang tak buleh tahan, ..he..he..he deper jalan sronok2 kiter kena bergelut ngan anak2,...paling syok..protes...dalam diam..merajuk...biar dia kalut...hi..hi...hi..

Ayu: Kalau ader citer.. aper2 dan ilmu meh ler kita samer2 kongsi, ..kena tinggai...biar ler..eik..biar kita ada masa untuk memikir hal diri kiter sendiri, kadang tu fikir baguih jugak, moga erat kasih sayang, bab rindu tu letak tepi sat...bagi masa kat diri kita jap ..baca novel ka..he..he..he..buat aper nak sedey dak...(beraper lamer buleh tahan..hi..hi)

22/8/06 7:52 AM  
Blogger Mama Sarah said...

shami, kdg2 saya buat style 'diam' juga kononnya merajuk lah. tapi orang tu tak kalut pun! buat donno je.

chisss makin geram pulak.

22/8/06 7:58 PM  
Blogger Shami said...

Mamasarah: Merajuk ngan style diam kat bilik, baru dia kalut sikit....he..he..kalau tak jugak..ishk..cari jalan lain paling kurang dia kena bayar ngan pujuk..ish...dah jadi batu api lak...

biasalah kekadang memang geram..last kita yang nangis...tapi apa pun mesti cakap..apa kita rasa...kat dia...supaya dia paham..( macam ada pengalaman jer...he..he)

23/8/06 12:14 AM  

Post a Comment

<< Home